Deze week zag het twaalfde album van de Amerikaanse alternatieve Countryrock band Lucero het daglicht al is die omschrijving niet helemaal compleet. Should’ve Learned By Now is de titel van het nieuwste album van de band die sinds oprichting in 1998 vooral zichzelf is.

Stevige gitaarpartijen en stuwende drums

Onder de bezielende leiding van frontman Ben Nichols deelt de band uit Memphis met opener ‘One Last F.U.’ meteen een rechtse directe uit. Met stevig gitaarwerk, de rauwe en doorleefde stem van Nichols en drummer Roy Berry die we zelfs op een koebel horen drummen is daar dat toch wel herkenbare en vertrouwde geluid. Natuurlijk heeft de band de afgelopen decennia muzikaal regelmatig nieuwe wegen bewandeld met bijvoorbeeld uitstapjes naar de Memphis Soul, maar door de bank genomen is de band qua sound aan zichzelf trouw gebleven. Dus een mix van Southern Rock, wat Punk en zeker een behoorlijke dosis Rock ’n Roll met stevige gitaarpartijen. ‘At The Show’ is een lekkere rocker met een jonge muziekfan als hoofdpersonage en ook het stuwende ‘Nothing’s Alright’ is een ijzersterk nummer op dit nieuwe album. Ook de titelsong is echt stevig te noemen al zijn daar tijdens de coupletten heldere pianoklanken te horen die voor een mooi accent zorgen.

Geen kapsones

Het album bestaat grotendeels uit een aantal demo’s en “leftovers” van de laatste twee albums Among the Ghosts (2018) en When You Found Me (2021) en Nichols zegt hier zelf over: But now finally, it was time to revisit all of that stuff and get it out in the world. That’s how we got to the appropriately-for-us-titled album Should’ve Learned by Now. The album is basically about how we know we are fuckups and I guess we are ok with that.”. Toch is niet alles Rock ‘n Roll en zijn er enkele fraaie nummers die wat meer ingetogen zijn zoals ‘She Leads Me’ met mooie achtergrondzang van Jesse Davis en Cory Branan en het nog rustigere ‘Drunken Moon’ met een aangenaam klinkend orgeltje op de achtergrond. De afsluiter ‘Time To Go Home’ is toch wel de verrassing van het album en zou zo maar het laatste nummer tijdens komende concerten kunnen worden. Het is wat milder en heeft een wat meer Roots-achtig karakter en de accordeon is een gouden greep. Lucero is zo’n band zonder kapsones en je kunt Nichols dan ook gewoon in een kroeg tegenkomen en samen een biertje drinken. Ze touren het liefst binnen hun vertrouwde “USA” en brengen hun platen uit op hun eigen label. Need so say more? Should’ve Learned By Now is een herkenbare Lucero plaat met enkele echte pareltjes. Veel luisterplezier!

3 maart 2023