In 2017 was daar ’Lost On You’ en de definitieve doorbraak van Laura Pergolizzi die wij dan weer beter kennen als LP. Deze week was de release van haar nieuwe album Love Lines en wederom doet de Amerikaanse een gooi naar een succesalbum.

Tekstschrijver voor grote namen

Sinds haar debuutalbum Heart Shaped Scar uit 2001 bracht de Amerikaanse met Italiaanse roots al een zestal albums uit, en inmiddels is deze in New York geboren Laura wereldwijd succesvol. Tussendoor schreef ze ook muziek voor grote namen als Rihanna, Christina Aguilera en zelfs Celene Dion. Het feit dat ze dus ook voor zichzelf hits kan schrijven is niet zo vreemd al heeft ze het succes van ‘Lost On You’, dat in 18 landen de nummer 1-status bereikte, tot op heden niet kunnen evenaren. In aanloop naar dit nieuwe album lanceerde de genderneutrale LP al een tweetal singles, ‘Love Lines’ en ‘Golden’ en van die laatste is ook alweer een remix uitgebracht. ‘Golden’ is ook de opener en een absolute hit-in-de-dop want gaandeweg wordt duidelijk dat dit album waarschijnlijk weer een groot succes wordt.

Een jaren ’60 vibe

Na die opener ‘Golden’ pookt de in LA woonachtige LP het vuurtje met het passievolle en energieke ‘Wild’ nog wat verder op en zo krijgen we al snel een inkijkje in dit nieuwe album. Alle nummers zijn muzikaal rijk georkestreerd, gepolijst en misschien zelfs wel voorzien van een laagje vernis; weelderig of “Barok-pop” zijn passende typeringen waarbij er een zweem van de jaren ’60 over het album hangt en het vaak een wat nostalgisch gevoel overbrengt. Mooi voorbeeld hiervan is ‘Dayglow’, waarbij de vocale harmonieën dit gevoel nog maar eens versterken en uiteindelijke een echt oorwurm wordt.  Zelf zegt ze hierover: “The’Dayglow’ video might be the gayest thing that has ever happened to me / I might have to come out again! I was so thrilled to be able to have fun and be a part of Pride in one of my favorite and one of the most beautiful places in the world, Prague!”. Bekijk ook hieronder de bijbehorende video.

Orkestrale benadering

Dat weelderige en rijke karakter dat als een warme deken boven de totale productie hangt komt ook bij ‘Long Goodbye’ boven drijven; alsof LP door een compleet orkest inclusief strijkers wordt begeleid, iets wat ook retro klinkende ‘One Like You’ kenmerkt, inclusief een dikke knipoog naar het oeuvre van Roy Orbison. Ook vocaal is LP ijzersterk, een eigenschap die eigenlijk al bekend was maar dat etaleert ze op de titelsong nog maar eens. Het titelnummer begint als een rustige ballad met een akoestische gitaar, maar Laura bouwt het laagje voor laagje uit tot we ook hier met recht van een powerballad kunnen spreken. Als we de laatste uithaal is weggestorven kunnen we ons alleen maar afvragen waar die hoge noten vandaan kwamen….

Af en toe omkijken

Maar er zijn ook verrassingen; luister maar eens naar het Latin-georiënteerde en sensuele ‘Hola’ en het wat meer introverte en semi-akoestische ‘Big Time’. Met het wat orkestrale ‘Blow’ schaalt de 42-jarige singer/songwriter nog wat verder af  maar weet dat gevoel van nostalgie vast te houden. Via het energieke ‘Burn It Down’ wordt Love Lines dan met ‘Hold The Light’ afgesloten. Het is het nummer waarmee LP echt afdaalt naar het singer/songwriter genre. Daar waar het album toch vooral in het teken van de (onbekende) liefde staat is het hier dat de Amerikaanse toch even om durft te kijken en misschien wel spijt betuigt. (Hey baby/ I worry about you all the time/ I know we didn’t hold the light/ But you are aways on my mind,”). Met Love Lines etaleert de Multi-platina verkopende LP nog maar eens haar talent om een eigentijds, divers en origineel popalbum te kunnen maken dat een coherent geheel vomt en waarvan er niet slecht één nummer wordt opgenomen in een Spotify-lijstje. Veel luisterplezier!

2 oktober 2023