De band Litzberg, vernoemd naar de Litsberg in het mooie Limburgse Leudal, is terug met zijn tweede album Moving On. De band rondom Mathijs Peeters is de afgelopen jaren druk bezig geweest om de opvolger van debuutalbum In My Head (2019) te schrijven.

Nu als frontman een andere rol

Peeters kennen we natuurlijk niet alleen vanwege Litzerg; de man draait al decennia mee en was vroeger gitarist bij o.a. Sandusky en werkte met Sarah MacDougall. Toch besloot Peeters het roer om te gooien en met Litzberg is hij meer de frontman en spin in het web. Op dit tweede album vinden we elf nummers terug waarvan er tien echt nieuw zijn en ‘The Words You Have’ er eigenlijk eentje uit de oude doos is. Oorspronkelijk geschreven met Sandusky maar nooit opgenomen, krijgt dit nummer nu een plekje op dit tweede album waar Peeters zich omringt met Otto de Jong op drums, Robin van Saaze op gitaar en Evert van der Waa op bas. Het album werd opgenomen in de beroemde Wisseloord Studio in Hilversum en omdat zo’n beetje alles live werd ingespeeld klinkt het album wat sober en voelt het alsof je erbij bent.

Een “rustige” A-kant en een “stevigere” B-kant

Moving On opent sterk met ‘Fading Memory’ dat door de wat groezelig klinkende gitaren meteen sfeerbepalend is. Overigens bestaat het album feitelijk uit 2 delen; A-side is wat rustiger en de B-side staat garant voor het wat stevigere (gitaar)werk. Veel van de liedjes zijn overigens opgenomen in de lock-down periode zoals ‘Try To Reason’ dat neigt naar de sound van Oasis en ‘Slip ‘Away’. Het eerste deel wordt afgesloten met het stuwende ‘What Is It You Want Me To Say’, dat vooral in de eerste minuten met drums, bas en gitaar een doet denken aan de gitaarpop uit de jaren ’80. De B-side begint dan met ‘Sometime Soon’ waar de gitaren van Peeters en van Saaze overheersen. Het rammelige ‘Delete And Start Again’ klinkt alsof het jaren oud is terwijl juist het al meer dan 20 jaar oude ‘Words You Have’ juist eigentijds klinkt. Zo blijft Moving On een boeiende rockplaat van Nederlandse bodem waar we invloeden van diverse bands uit de jaren ’80 in terug horen. Noemden we al de broertjes Gallagher, we kunnen ook een band als R.E.M. hieraan toevoegen. ‘Moving On’ is terecht de titelsong en het thema is uiterst simpel; wat er ook gebeurd in je leven, zet altijd die volgende stap. De akoestische afsluiter ‘Please’ is misschien wel het meest opvallende nummer en zorgt voor een wellicht onbedoeld moment van bezinning. Een hele fijne (Indie)rockplaat van Nederlandse bodem. Jammer dat de songteksten niet zijn afgedrukt op de binnen binnenhoes. Veel luisterplezier!

5 februari 2023