Onlangs was daar het 19e! album alweer van LeAnn Rimes, de Amerikaanse zangeres, songwriter én actrice die al op haar dertiende haar eerste single uitbracht. Sindsdien heeft de inmiddels 40-jarige zangeres een indrukwekkende discografie opgebouwd en met God’s Work bewijst ze wederom dat ze zich door de jaren heen breed muzikaal ontwikkeld heeft.

Je hebt elkaar nodig in het leven

LeAnn zal in de ogen van velen nog steeds bekend zijn als die zangeres uit het Country-genre. Dat is niet vreemd want binnen de Country verwierf ze een grote naam en ontving ze diverse Awards. Maar inmiddels is ze veel meer dan Country en dat bewijst ze op dit nieuwe album God’s Work. Zo is de stemmige opener meteen van grote schoonheid; geschreven tijdens de pandemie en met zo veel vragen als iedereen horen we haar in deze powerballad “Hey god why don’t you take me home / Beam me up / I’ve got a ticket to board” zingen. Met andere woorden, hoe kunnen we deze krankzinnige wereld ontvluchten. Begeleid door strijkers en piano klinkt LeAnn overtuigender maar ook breekbaarder dan ooit. Hoe mooi is het om vervolgens het met Reggae doorspekte ‘The Only’ te horen. Het vrolijke nummer, met een bijdrage van Ziggy Marley, Ben Harper, and Ledisi, brengt de positieve boodschap dat je elkaar nodig hebt om het leven te kunnen vieren! In twee nummers weet LeAnn dus de universele boodschap van het leven met ons te delen.

Theatrale pop

Ze schreef dit nieuwe album weer samen met Darrell Brown en eigenlijk is het album een verzameling van twaalf nummers die het complexe verhaal van hoop, verdriet, liefde en hoop vertellen. ‘Awakening’ is dan misschien nog wat theatrale pop maar van een nummer als ‘Throw My Arms Around The World’ druipt de klasse af; de pulserende en opzwepende drums zorgen voor een geweldige dynamiek die we ook bij ‘The Wild’ terug horen, misschien wel het beste nummer van het album. Hier horen we percussionist Sheila E. en country zanger Mickey Guyton. De titelsong is dan weer een aangename mix van Pop, Country en een vleugje Gospel en met ‘Something Better’s Coming’ noemen we het meest uptempo nummer.

Een duet met Aloe Blacc

Dat de uit Jackson, Mississippi, afkomstige LeAnn over een fantastische stem beschikt bewijst ze onder andere bij de prachtige ballads ‘Innocent’, ‘Imagined With Love’ met al zijn strijkers en ‘How Much A Heart Can Hold’. Nog steeds heeft ze een geweldig bereik en het lijkt alsof haar stem door de jaren heen niets aan kracht ingeboet. Maar hét nummer dat een onuitwisbare indruk achterlaat is de prachtige afsluiter ‘I Do’, een krachtig duet met Aloe Blacc. In dit gevoelige nummer over de “ups-and-downs” van het leven horen we ze het volgende zingen: ”Everything before us / Was stretching out my heart just / So it could be big enough to beat for two / Never understand why / People always say love chooses you / But now I do”. Dit nieuwe album God’s Work is misschien wel het meest persoonlijke album van LeAnn en voegt weer een nieuw hoofdstuk toe aan haar indrukwekkende carrière. En nogmaals, God’s Work is ver verwijderd van Country. Veel luisterplezier.

30 september 2022