De digitale versie van het nieuwe album van Laurent Garnier, ’33 Tours Et Puis S’en Vont’, was al enige tijd beschikbaar maar sinds dit weekend is daar ook de vinyl versie. Garnier is na een lange afwezigheid terug maar het eindresultaat mag er zijn, ongeacht welke uitvoering of drager je gaat luisteren.

Club Haciënda

De 57-jarige techno producer is een alom bekende en gevestigde naam binnen de Techno-scene. In de jaren ’80 maakte Garnier naam als dj bij de beroemde club Haciënda in Manchester, maar sinds de jaren ’90 is hij vooral actief als producer binnen de Dance waarbij hij mede bekend staat vanwege de verwevingen van diverse muziekstijlen binnen de Techno. Los van al het solo-materiaal dat Garnier uitgebracht heeft verrast de Fransman ons ook regelmatig met samenwerkingen. Het album Le Película (2021), met The Limiñanas is hier bijvoorbeeld een mooi en recent voorbeeld van.

Verschillende varianten

Met ’33 Tours Et Puis S’en Vont’ stuurt hij ons als vanzelf naar de dansvloer om daar ruim een uur in een soort van hypnotiserende fase te belanden. De vinyl-versie verschilt weer wat van de digitale- en cd-variant en om een compleet overzicht te hebben is het dus raadzaam om alle dragers te verzamelen. De cd-variant kent een tiental tracks die vooral uitgesponnen zijn. Met een totale speeltijd van 80 minuten heb je het nodige uithoudingsvermogen op de dansvloer nodig is de conclusie. Veel is compleet instrumentaal maar soms zijn er gastvocalisten die hun bijdrage leveren zoals bij de stuwende technohousetrack ‘In Your Phase’ waar de aanwezige sirene gaandeweg went en onder je huid kruipt en waar we  22Carbone een vocale bijdrage horen leveren.

Ongekende creativiteit

Hoe creatief Garnier is bewijst hij wel met de opener ‘Tales From the Real World’; hij begint met een “spoken lyric” van filosoof Alan Watts en we horen een stem zeggen: “The Easiest Way To Get In The Meditative State Is To begin By Listening….If You Simply Close Your Eyes And Allow Yourself To Hear All the Sounds There Are Going Around You…….” Inmiddels is er een pulserende beat toegevoegd en na een kleine twee minuten wordt de track laagje voor laagje uitgebouwd tot het halverwege tot een totale eruptie komt. Vernuftig komt er na ruim tien minuten op een soortgelijke wijze een einde aan deze track en is daar een eerste moment om nieuwe energie op te doen. Maar veel tijd om op adem te komen is er niet want we worden vervolgens meteen in de Club-track ‘Liebe Grüße aus Cucuron’ getrokken en ook deze track tikt de tien minuten ruim aan.

Een terugkeer naar zijn roots

‘Reviens La Nuit’ begint met een kloppend hart en dat kloppende hart hebben we bijna veertien minuten nodig en bij het wat nerveuze ‘Sado Miso’ vliegen de retro klinkende samples in combinatie met snelle Drum & Bass-ritmes ons om te oren. Op het donkere ‘Saturn Drive Trplex’ is er nog een voice-over van Alan Vega (Suicide) maar het hoogtepunt is waarschijnlijk toch het pompende ‘Au Clair Ta Lune’; voorzien van diverse samples en een stem die klinkt alsof deze vanuit de Controltower van Cape Canaveral Space Centre komt is dit de techno-dancetrack in optima forma. Onze Nederlandse Dance-muziek is een fenomenaal exportproduct maar laten we ook Frankrijk niet vergeten. Daft Punk en David Guetta zijn hier misschien grotere namen maar op Laurent Garnier staat evenwel geen maat. Maak je op voor een ongelofelijk dynamische Techno plaat waar je een hele nacht eindeloos op kunt dansen en jezelf helemaal in kunt verliezen. Garnier zelf gaf in een interview aan dat dit album een terugkeer is naar zijn roots en een eerbetoon aan Techno muziek. Wij hebben daar niets meer aan toe te voegen. Veel luisterplezier!

12 juli 2023