Twee jaar geleden was daar ineens Revelation; het debuutalbum van de Amerikaanse singer/songwriter Lara Taubman. In de VS werd ze omschreven als ‘an outlaw folk Americana musician’ en na het luisteren van het debuut konden we ons daar wel iets bij voorstellen. De mix van Folk Soul en Americana zorgden voor een hartverwarmend debuut dat smaakte naar meer. Met Ol’ Kentucky Light is daar nu het tweede album van de in New York woonachtige Laura.

Al luisterend naar Mahalia Jackson ontstond het idee…

Ergens tijdens een wandeling op een snikhete middag in New York en al luisterend naar de klanken van Mahalia Jackson ontstond min of meer het idee om een nieuw album te maken. Een andere toevalligheid was de ontmoeting met producer en drummer Steven Williams en met hem ontstond het idee om de inspiratie die Laura haalde uit muziek van artiesten als The Staples Singers, Mavis Staples en de al eerdere genoemde Mahalia Jackson verder uit te werken. Die gospelinvloeden voelden als natuurlijk aan in combinatie met de muziek die ook in de Apalachen wordt gespeeld, daar waar de roots van de Amerikaanse liggen. Kortom, het zaadje was geplant en naast de al eerder genoemde Steven Williams geven sessiemuzikanten Paul T. Frazier, Walter Parks en Etienne Lytle dit tweede album absoluut kleur. Resultaat, een fraai tweede album waar we een folk, country, jazz, pop, soul, en natuurlijk gospel

Persoonlijk

Voordat Laura de muziekwereld instapte was ze schilderes en kunstconservator in LA. Die creatieve vrijheid hielp haar ongetwijfeld bij haar keuze om muziek te gaan maken en, met succes, uit te brengen. Het Folkachtige ‘Darkness Before The Dawn’ is de stemmige opener die wordt gevolgd door de al even sfeervolle titeltrack.  Soms vergt ze misschien wat te veel van haar stem zoals bij het zeer persoonlijke ‘The Other Side Of The River’ waar ze terugkijkt op gedachten over zelfmoord. Ook bij het innemende duet ‘The Water’, dat ze samen met Parks zingt, vind deze recensent dat haar stem in de hogere registers minder vast klinkt dat in de lagere. Overigens doet dat niets af aan de schoonheid van dit duet.

Soepel laveren door lastige thema’s

‘Mercy’ is een stukje klassieke soul, ‘Lamb To Slaughter’ kent een hele mooie spanningsboog en ‘Bird With A Broken Wing’ krijgt een diepere dimensie mee omdat het een gedeeltelijk spoken lyric is. Met de fraaie Americana-song ‘Silver Lining’ noemen we misschien wel het beste nummer van het album met een aangename pedal steel. En zo laveert Laura soepel door vaak lastige thema’s die door de fraaie melodielijnen vorm krijgen. ‘Come To Me’ is een smaakvolle ballad met subtiel gitaarwerk en ondanks de kleine puntjes van kritiek op de is dan de dromerige afsluiter ‘Grace’ echt weer wonderschoon; mooie langgerekte zanglijnen vormen de ruggengraat van dit mooie nummer dat in een bijzonder smaakvol arrangement gegoten is. Was Revelation misschien nog een wat onwennig debuut, Ol’ Kentucky Light is een ijzersterke opvolger die bij elke luisterbeurt mooier wordt. Veel luisterplezier.

3 oktober 2022