In no-time was de wereldtournee van de IJslands-Chinese Laufey uitverkocht. Deze jonge singer/songwriter brengt met Bewitched haar tweede album uit en weet alle ogen in de muziekwereld op haar gericht. In Nederland stond ze onlangs nog op het North Sea Jazz festival en met dit nieuwe album zet ze de volgende stap in haar nog jonge maar veelbelovende carrière.

Klassieke achtergrond

Ze groeide op in een muzikaal gezin als dochter van een Chinese moeder en een IJslandse vader en muziek werd haar met de paplepel ingegoten. Met een vooral klassiek georiënteerde achtergrond (ze speelt zelf ook o.a. cello, piano en gitaar) rond ze later haar studie aan het Berklee College of Music in de VS af en via platforms brengt ze schoorvoetend haar eerste nummers uit. Haar debuutalbum Everything I Know About Love uit 2022 werd alom overladen met lovende kritieken. Op dit tweede album Bewitched hoor je duidelijk dat Laufey de opgedane ervaring meeneemt en deze productie wordt dan ook naar een hoger niveau getild. Als de eerste klanken van opener ‘Dreamer’ de huiskamer instromen word je overspoeld met dat nostalgische en ietwat melancholische gevoel van de jaren ’60. Drumbrushes, een achtergrondkoortje, een orgeltje en die warme en loepzuivere stem van Laufey omarmen je als het ware. Voeg er een denkbeeldige zwart-wit film met Clark Cable in de hoofdrol aan toe en het plaatje is compleet.

Liefde als centrale thema

Haar klassieke opleiding staat haar niet in de weg; sterker nog, het helpt haar om haar eigen geluid te ontwikkelen die zich ergens op het snijvlak van Pop-Meets-Jazz bevindt. Na de smaakvolle opener is er dan ‘Second Best’, ook weer zo’n vederlicht nummer met klassieke elementen maar dat qua arrangement, tekst en uitvoering van hoge kwaliteit is. Ook op dit album is “liefde” een centraal thema en we horen hier dan “I loved you so much that I settled for less /Oh, you were my everything and I was your second best” zingen als het over die onbereikbare liefde gaat. Liefde en romantiek worden door Laufey smaakvol bezongen op dit album waar het instrumentarium subtiel, soms wat minimalistisch te noemen is. Brushed drums, strijkers, toetsen en fraai gitaarspel ondersteunen de IJslandse op dit tweede album. ‘Haunted’ en het dromerige ‘Must Be Love’ zijn nummers die na een goede luisterbeurt duidelijk maken hoe technisch begaafd Laufey is en hoe knap en creatief de composities samengesteld zijn.

Boss-Nova naast een onvervalste “Jazz-Standard”

Ze schreef vrijwel alle nummers zelf of anders was ze “co-writer”. Het prachtige en hartverscheurende ‘Promise’ schreef ze bijvoorbeeld samen met Dan Wilson (o.a. Adèle). ‘While You Were Sleeping’ heeft nét iets meer vaart en ‘Lovesick’ wordt vanuit een akoestisch begin met strijkers uitgebouwd tot een ballad met de nodige grandeur. Romantiek is vaak verbonden met sprookjes en bij ‘California And Me’, waar Laufey wordt bijgestaan door het Philharmonia Orchestra, is het helemaal niet vreemd om een vergelijking te maken naar de beroemde Disney-soundtracks. Verrassend is de “bossa-nova” groove bij het uptempo en vrolijke ‘From The Start’ en met het betoverende ‘Misty’ trakteert de pas 24-jarige ons op een onvervalst Jazz-standard. Met de fraai georkestreerde titelsong wordt dit tweede album van Laufey passend afgesloten en mocht iemand nog aan haar vermogen twijfelen dan verdampt die onzekerheid na het luisteren van dit prachtige nummer. Bewitched is een sterke opvolger van haar debuut en Laufey bewijst dat ze in staat is om op een natuurlijke wijze diverse genres als Jazz, Pop en Singer/songwriter met elkaar te verweven. Voeg daarbij de smaakvolle muzikale omlijsting en je krijgt een album dat indruk maakt. Veel luisterplezier!

22 september 2023