De uit Düsseldorf afkomstige formatie Kreidler heeft in de afgelopen 30! jaar een indrukwekkende discografie opgebouwd en muzikale nalatenschap waar niemand omheen kan. Onlangs was daar de release van Twists (A Visitor Arrives), hun nieuwste album.

Drie decennia lang toonaangevend

De band vindt zijn ontstaan ergens in 1994 in Düsseldorf als Andreas Reihse en Stefan Schneider besluiten samen te gaan werken en nemen Detlef Weinrich in hun kielzog mee. Reihse en Schneider nemen hun ervaring vanuit eerdere bands mee en in 1998 maakte Alexander Paulick het viertal compleet. Kreidler heeft zich in de loop der jaren steeds ontwikkeld en we kunnen toch wel stellen dat deze formatie volledig uit de schaduw van Kraftwerk is gestapt en binnen de Krautrock een toonaangevende naam is geworden. Als we naar de muziek van bands als OMD en ook Depeche Mode luisteren zijn de invloeden absoluut hoorbaar.

Verrassende samenwerkingen

De formatie heeft zich alweer een tijdje verbonden aan het label Bureau B. en inmiddels is het viertal door het vertrek van Weinrich weer gereduceerd tot een trio. Toch doet dat niets af aan effectiviteit en creativiteit want Twists (A Visitor Arrives) is wederom een zeer smaakvolle, gevarieerde productie geworden met natuurlijk die elektronische muziek als basis. Toch zijn er enkele samenwerkingen met vocalisten en andere muzikanten waardoor deze release authentiek klinkt. ‘Loisaida Sisters’, met een vocale bijdrage van Kahn Of Finland, krijgt enkele verrassende wendingen als hij ons meeneemt naar de roemruchte jaren ’80 in New York. Een totaal andere sfeer is er bij het haast hypnotiserende ‘Hands’ waar we Natalie Beridze horen en waar de formatie terugpakt naar het “Spoken Word”, de formule waar het dertig jaar geleden allemaal mee begon.

Ontdekkingsreis

Maar laat je vooral verleiden en neemt de tijd om dit nieuwe album te ontdekken want uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Opener ‘Polaris’ heeft een wat filmisch karakter terwijl ‘Arithmétique’ juist heel spannend is met snelle aan elkaar geschakelde drumbeats. Bij ‘Tanger Telex’ is daar ineens de saxofoon van Timuçin Dündar die voor een fraai contrast zorgt met de elektronische lagen terwijl ‘Diver’ weer een totale ontdekkingsreis is die je zult moeten ondergaan. Zo blijft Kreidler trouw aan zichzelf en met ‘Hopscotch’ en bij het ruim vijf minuten durende ‘Mount Mason’ worden alle elementen uit de muziek van Kreidler samengevoegd en weer uitgevouwd. Met ‘Kandili’ is daar nog een verrassende afsluiter; het langste en meest complexe wordt voor het laatst bewaard. De melodielijn en het ritme zijn steeds aan verandering onderhevig en de synths zorgen voor een constante spanningsboog. Twists (A Visitor Arrives) is een typisch Kreidler album geworden en blijft ondanks alle muzikale wendingen en de soms aanwezige complexiteit erg toegankelijk. Veel luisterplezier!

9 februari 2024