Child Of Sin is het derde album van de eigenzinnige Sharon Kovacs, beter bekend als Kovacs. Haar vorige album Cheap Smell (2018) met de hitsingle ‘It’s The Weekend’ was zeer succesvol. De afgelopen drie jaar zijn persoonlijk wederom roerige tijden geweest voor Kovacs. Tijdens een therapie leerde de 32-jarige zangeres veel over zichzelf en dit nieuwe album Child Of Sin refereert voor een belangrijk deel naar haar niet altijd even makkelijke jeugd.

Meer dan verrassend duet

In 2014 maakte ze haar eerste stappen in de popmuziek met de EP en gelijknamige single ‘My Love’ en daarna volgden haar eerste twee albums. Sharon Kovacs, dus beter bekend als Kovacs, heeft een zeer authentiek stemgeluid; het ietwat nasale is onmiskenbaar en is vaak bepalend voor het karakter van een nummer. Luister maar eens naar de opener ‘Fragile’, een mooie pianoballad met strijkers omgeven die qua sfeer meteen richtinggevend is. Vervolgens is daar het kleurrijke ‘Goldmine’ waar Sharon zich als een echte “Grand Dame” presenteert en door de compositie en de wederom alom aanwezige strijkers ligt een vergelijking met ‘Goldfinger’ uit de gelijknamige James Bond film op de loer. Het eerste deel van het album wordt afgesloten met de titelsong, een zeer persoonlijk nummer dat Sharon samen met Till Lindeman (Rammstein) zingt. We krijgen een inkijkje in haar getroebleerde en lang niet altijd makkelijke jeugd. Los van het emotionele en persoonlijke karakter is het de combinatie van deze twee totaal verschillende stemmen die het nummer naar een nog hoger niveau tillen.

Latin, Arabische invloeden en meer

Samen met producer Jonathan Quarmby (o.a. Mika) kent dit derde album een kleurrijk instrumentarium waarbij piano en strijkers prominent te horen zijn. Bij ‘Bang Bang’, dat klinkt als een langzame tango, horen we de Latin invloeden incl. castagnetten en harmonica terwijl we bij ‘Freedom’ weer duidelijke Arabische invloeden terug horen. Zo blijft Child Of Sin muzikaal verrassend wendbaar zoals bij het lichtvoetige ‘Love Parasite’, het ietwat bombastische ‘Not Scared Of Giants’ en het fijne ‘Motherless Boy’, dat weer een licht “gypsy”-karakter meekrijgt. Bij de emotionele en persoonlijke afsluiter ‘Mama’, waar Sharon begeleidt wordt door een akoestische gitaar, horen we Sharon denkbeeldig in gesprek met haar moeder; “I don’t see history repeating I / Won’t be making the same sacrifice / I’ve spent so long hoping / And now that you’ve opened your eyes / I’m fine”. Kovacs is met Child Of Sin helemaal terug en levert een zeer persoonlijk en sterk album af. Ze heeft haar demonen achter zich gelaten en is een tevreden vrouw. Veel luisterplezier.

18 januari 2023