De glamrockband KISS weet komende zomer voor de derde keer afscheid te nemen van de fans in Nederland. De ingelaste minitour in Europa vult de tijd naar de eindstreep van deze band in december. Dan zullen Gene Simmons en Paul Stanley hun KISStory live gaan eindigen in hun thuisstad New York en wel in het Madison Square Garden.

De afgelopen jaren is er geen nieuwe muziek van deze band verschenen. Naast solo album is de tijd gevuld met geproduceerde bootlegs die nu wel beter aan te horen zijn. Oude shows met bijzondere setlist of een bijzonder verhaal. Dat geldt ook voor dit album. Misschien is dit album wel een van de meest bijzondere KISS live shows.

Daar waar KISS het album Animalize in 1984 uitbracht met Mark St John als vervangend gitarist van Vinnie Vincent, kreeg de man het Reiters Syndrome waarbij zijn spieren blokkeerden en niet meer in staat was om gitaar te spelen.
KISS stond op het punt om de Europese tour te starten en kreeg bijval van de broer van Meatloaf en Kiss ghost gitarist Bob Kulick, Bruce Kulick. Met een snelle cursus ging de band in Europa op tour en kon St John herstellen. Het concert van 27 november 1984 in Baltimore werd de eerste show met deze nieuwe gitarist. Al werd hij voor de helft van de show bijgestaan door Kulick. De dag erop was het werkelijke zijn eerste volledige show. Dat was de show in Poughkeepsie. De dag daarop werd Binghamton aangedaan. De pijn werd te groot en dit werd St. John zijn laatste show met KISS. Bruce Kulick werd ingevlogen om de rest van de tour te spelen en bleef ruim 15 jaar en werd de langstzittende gitarist van KISS en deelde de Unmasked periode met Simmons en Stanley.

Dit album is dan ook een bijzonder album voor de KISS fans. Niet dat de show helemaal perfect is maar omdat de songs die hierop staan maar 2,5x zo officieel voor publiek zijn gespeeld. Met de snelle en onwennige  versies van de openingssongs ‘Detroit Rock City’ en ‘Gold Gin’ . Al vroeg werd de gitaarsolo geïntroduceerd en krijgt het een intro voor ‘Under the Gun’.  Het heerlijke nummer waarmee KISS zich weer helemaal liet rocken. Want dat is het album Animalze zeker. De rocksound werd met Vinnie Vincent op Creatures en Lick It Up al geïntroduceerd. Maar Vincent bleek geen match te zijn met Simmons en Stanley. St John wel en daar sprak Simmons later vol liefde en lof over.
In de show horen we St John nog wat onrustig in zijn gitaarspel en gitaargeluid. Duidelijk is wel dat hij zijn gitaarspel beheerst en een mooie toevoeging kon zijn.

De songs worden met uptempo soms wat te snel gespeeld, zingt drummer Eric Carr Young and Wasted , al wordt hij onderbroken door St John gitaarspel en wordt eerder afgerond. Het zijn de foutjes die mogen bestaan. ‘War Machine’, ‘I Still Love You’ en het ‘Black Diamond’ worden netjes afgewerkt. Enkele songs worden wat versneld tijdens het spelen, maar het album blijft een bijzonder verhaal in KISSnation en de historie van KISS.

Inmiddels is gitarist Mark St. John, na een gevangenisbezoek veranderd en kreeg er Eric Carr is op de dag van Freddie Mercury overleden ook overleden.

6 april 2023