In 2021 maakten we kennis met de Britse singer/songwriter en gitarist Katherine Priddy. Haar album The Eternal Rocks Beneath werd alom geprezen dus zijn de verwachtingen hoog toen onlangs de opvolger The Pendulum Swing uitkwam.

Intieme sfeer

Katerhine Priddy is één van de grootste talenten en veelbelovende singer-songwriters binnen het Folk-genre. Met haar bijzonder warme stemgeluid, haar verfijnde gitaarspel en de diepgaande en soms persoonlijke teksten maakte ze met haar debuutalbum indruk. Dat tweede album is volgens kenners dan ook altijd ingewikkeld en moeilijk maar samen met producer Simon J Weaver en een aantal prima sessiemuzikanten is de uit Birmingham afkomstige Katherine erin geslaagd een waardige opvolger af te leveren. Dit album heeft als geen ander een kop en een staart en een fraaie opbouw; het opent met ‘Returning’ en eindigt met ‘Leaving’ en beide instrumentale soundscapes kennen een haast organische invulling; op de achtergrond horen we krakende deuren, voetstappen, wat gedempte conversaties en andere geluiden waardoor er onmiddellijk die intieme sfeer is.

De innerlijke twist

Op een natuurlijke wijze vloeit het over in het sierlijke en romantische ‘Selah’ en ‘First House On The Left’, waarschijnlijk het meest persoonlijke album van dit album en de directe verwijzing naar de albumtitel. Het sfeervolle nummer gaat over de innerlijke twist om enerzijds je vleugels uit te slaan en te vertrekken en anderzijds terug te willen keren naar het vertrouwde en in dit geval haar-geboortehuis. De “pendule” staat dus als het ware symbool voor dat heen-en-weer gevoel.  Na dit fraaie eerste deel volgen er enkele wat rijker gearrangeerde liedjes zoals ‘These Words Are Mine’ en ‘Does She Hold You Like I Did’, dat door de elektrische gitaar en de blazers een wat meer Country-achtig gevoel oproept. Ook bij ‘Northern Sunrise’, omgeven door mooie gitaarspel en harmonieën, zit er nog wat vaart in, terwijl ‘Boat On The River’ weer die gevoelige snaar weet te raken.

Duet met George Boomsma

Zo lopen er persoonlijke herinneringen en ervaringen als een rode draad door dit nieuwe album. Luister maar eens naar ‘Father Of Two’ en ‘Anyway, Always’, twee mooie Folk liedjes die met wat huiselijke geluiden omgeven worden en waarbij de Britse singer/songwriter herinneringen met ons deelt. Dan is er nog het uptempo maar zeker niet uitbundige ‘Walnut Shell’ en krijgen we met ‘Ready To Go’ nog een duet met George Boomsma waarbij afscheid nemen het centrale thema vormt. Al luisterend en met gesloten ogen zie je Katherine met haar hoofd op de schouder van Boomsma leunen  voordat ze uit elkaar gaan en afscheid nemen. Katherine neemt op The Pendulum Swing het initiatief en is met haar stem allesbepalend. Toch een bijzondere vermelding voor de meer dan goede sessiemuzikanten en producer die precies de juiste sfeer weten te creëren en in dienst spelen van de Britse singer/songwriter. The Pendulum Swing is het bewijs dat een tweede album nog beter kan zijn dan een veelgeprezen debuut. Veel luisterplezier!

26 februari 2024