Het heeft bijna zes jaar geduurd maar de Canadese singer/songwriter Kaia Kater is eindelijk terug met een nieuw album. Mét banjo, haar onafscheidelijke en favoriete instrument, neemt Kaia ons op Strange Medicine weer mee in die typische verhaallijnen die soms historisch getint zijn en dan weer eigentijds.

Verbinding met de lokale bevolking

De 30-jarige Kaia werd geboren in Montreal. Ze werd in jaar jeugd vooral geïnspireerd door de Canadese Folkmuziek en leerde al op zeer jonge leeftijd banjo spelen. Voor haar studie reisde ze naar het Davis en Elkinds college in West Virginia om daar een zogenaamde “scholarship” voor banjo te volgen. Daar, in die Apalachen, raakte ze geïntrigeerd door de traditionele muziekstijlen en werd ze muzikaal verder gevormd. Voor haar debuutalbum Nine Pin, grotendeels geïnspireerd op die traditionele Folk, werd ze alom bewierookt en twee jaar later was daar die toch wel anders klinkende opvolger Grenades. Nu is er dan eindelijk dat derde album en de eigenzinnige Kaia neemt ons weer mee in die bijzondere verhaallijnen waar ze met regelmaat maatschappelijke misstanden van toen en nu durft aan te halen.

Historisch besef

Zo zal het duidelijk zijn dat ‘The Internet’ een hedendaags, maatschappelijk onderwerp is. Dit fantastische medium kan echter ook verslavend zijn en mensen in totale isolatie brengen dat vervolgens kan leiden tot zelfdestructie. Kaia op banjo en de stemmige violen zorgen voor een bijzondere sfeer. Een ander nummer is ‘In Montreal’, waar we naast Kaia ook Allison Russel horen en waarin de beide zangeressen zingen over die plek waar je jezelf kunt vestigen en veilig voelen.  Grappig detail is overigens dat ook Allison uit Montreal afkomstig is en dit nummer is misschien wel het meest rijk gearrangeerde nummer van het album. Maar zoals gezegd berusten bepaalde nummers op de geschiedenis, zoals de prachtige opener The Witch, misschien wel het beste nummer van het album. Samen met Aoife O’Donovan vertelt ze het verhaal van die zwarte vrouw die onterecht werd beschuldigd en als “heks” werd gebrandmerkt. Gebaseerd op de Salen Witch Trials is dit een stukje geschiedenis waar niet iedereen trots op is.

Herbie Hancock

En zo ontvouwt zich een album dat opgebouwd is rondom Kaia met haar banjo. Luister maar eens naar ‘Maker Taker’; omgeven door wat percussie en wat blazers is dit een zeer intrigerend nummer geworden. ‘Mechanics Of The Mind’ is geïnspireerd op Steve Reich en speelt ze met wat looppedalen zodat de percussie steeds repeterend is. Ook hier completeren de blazers het geheel en hier is het kolonialisme het hoofdonderwerp als we haar “In The Middle Of The Colony / She Sits By The Guillotine / Waiting For Someone To Behead” horen zingen. ‘Often As The Autumn’ is werkelijk spookachtig mooi. De albumtitel is overigens gebaseerd op een citaat van Herbie Hancock; “to turn poison into medicine, take whatever situation you have and make something constructive with it”.

Samenwerkingen

Zo is dit wederom een album vol herkenning maar worden de accenten subtiel verlegd en is er alle ruimte voor toch wel klassieke instrumenten als de fluit, de hoorn en de viool. Naast Aoife O’Donovan en Allison Russell is er ruimte voor nóg een samenwerking; op het wat jazzy klinkende ‘Fédon’, met in de titel de directe verwijzing naar de albumtitel, is er een bijdrage van Taj Mahal. Ook dit nummer is door de verwijzing naar de 18e-eeuwse Caribische revolutionair, Julien Fédon, historisch getint. Naast ‘Floodlights’ noemen we het akoestische ‘Tigers’, met Joe Grass op akoestische gitaar, waarmee dit derde ijzersterk wordt afgesloten. Strange Medicine is een soort van groeialbum. Gun het wat luisterbeurten, neem de teksten in je op en laat de pure muziek op je inwerken. Een adembenemd mooi album. Veel luisterplezier!

27 mei 2024