Riemen vast en maak je op voor een nieuwe meerdimensionale reis door Volcano, het vierde album van Jungle. In een kleine drie kwartier worden we in een uiterst ontspannen sfeer door het spectrum van dit Britse duo geleid waarbij de muzikale lava steeds zijn weg vindt.

Opwindende live-shows!

In hun muziek én hun visuals zijn de twee Londense vrienden – Tom McFarland en Josh Lloyd-Watson – al een klein decennium zeer creatief en succesvol, in hun artwork zijn ze conservatief en vasthoudend; elk album bestaat uit een gekleurd vierkant met “Jungle”. Niet meer, niet minder. Bijna tien jaar na de release van hun titelloze debuut is er nu dus dat vierde album Volcano. In Groot-Brittannië haalden de vorige drie albums de top 10- van de albumcharts en werden ze genomineerd voor een Mercury Prize. In Amerika bereikten ze zelfs de nummer 1-positie in de Amerikaanse Billboard Dance Album Chart. Naast de kwalitatief hoogstaande studio-albums heeft het duo de afgelopen jaren ook een reputatie opgebouwd met hun opwindende live-shows. Niet vreemd dat de veel van de shows van de aankomende wereldtournee dan ook nu al uitverkocht zijn.

Retro-soul

Met Volcano leveren de twee vrienden waarschijnlijk meest veelzijdige album af; divers, ontspannen en geschikt voor bij een zonnige barbecue met vrienden tot een avondje non-stop dansen op een verlichte vloer in een club. Ze hebben een unieke combinatie binnen de Dance gecreëerd en we krijgen wederom het gevoel dat Disco meets Hip-hop meets R&B met hier en daar een stukje retro-soul. Lastig om hier een beeld bij te krijgen maar de onlangs uitgebracht single ’Back On 74’ is al aardig richtinggevend. Deze heerlijke funky/soul track neemt ons mee terug naar de jaren ’70 en het is onmogelijk om stil te blijven zitten. Als we vervolgens de slowrap ‘Pretty Little Thing’ horen, met een bijdrage van rapper Bas, krijgen we al een aardig beeld van hoe we een reis door het muzikale spectrum van Jungle kunnen ervaren.

Samenwerkingen

Op dit nieuwe album horen we ook een aantal gastartiesten. ‘Don’t Play’ is een echte Disco-stamper met samples à la Daft Punk (Mood Talk) terwijl opener ‘Us Against The World’ juist een stuwende beat kent. Met ‘Candle Flame (Erick The Architekt) noemen we de zomerhit in potentie, de diepe stem van Channel Tres zorgt voor een kleverig ‘I’ve Been In Love’ en ‘You Ain’t No Celebrity’ (Roots Manuva) wordt gekenmerkt door diepe grooves. Zo Is Volcano het album waar Jungle hun sound nog verdere diepgang meegeeft door complexe en tijdloze beats, verpakt in Soulvolle melodieën. Op nummers als ‘Coming Back’, ‘Every Night’ en ‘Holding On’ bewijzen de heren dat ze een ideale mix hebben gevonden tussen het creëren van een Clubgevoel en Popmuziek en met ‘Problemz’ is de DISCO weer terug. Het enige momenten dat de BPM’s worden teruggeschroefd is bij het zwoele en sensuele ‘Good At Breaking Hearts’ (JNR Williams) dat een hele fijn Vintagelaagje meekrijgt. Met Volcano levert Jungle hun meest vooruitstrevende album en beste album af; een nieuwe interpretatie van verschillende genres en onverwachte plots zorgen voor een meer dan uitstekend album. Veel luisterplezier!

14 augustus 2023