Joost de Lange is al lang geen onbekende in de wereld van Rock, Blues en Bluesrock. Nadat in 2014 drummer Ramses Donvil op drums en in 2015 Mitchel Goor op bas zijn project versterkten trekt dit trio als de Joost De Lange Band langs diverse poppodia en festivals. Onlangs was daar de release van hun nieuwste album Hypnotized.

Dynamisch gitaarspel

De 3-mans formatie heeft Antwerpen als uitvalsbasis en inmiddels hebben ze een meer dan aardige live-reputatie opgebouwd met hun energieke shows. Het geluid van de band moeten we zoeken op het snijvlak van Rock, Blues en een combinatie van deze stijlen. De Lange’s gitaarspel is meer dan dynamisch te noemen en Donvil en Goor zorgen voor de ritmesessie. Hypnotized opent vertrouwd; de band speelt alsof hun leven ervan af hangt en met ‘I Won’t Follow’ is daar meteen die meer dan stevige opener met natuurlijk dat typerende gitaarspel van de Lange. Vervolgens blijft de band met ‘Mixed Emotions’ in de hoek van de Rockmuziek maar worden accenten verlegd waarbij het tempo soms wat vertraagd wordt.

Een goede rockplaat uit De Lage Landen

De band heeft zijn sporen dus verdient en bracht de afgelopen jaren al een aantal albums uit en ook bij hier heeft de wereldwijde pandemie er voor gezorgd dat optreden voor een (te) lange periode geen optie was. De tijd werd ingevuld door nieuw materiaal te schrijven en nu is er na drie jaar dus een nieuw album. Net zoals de al eerder genoemde tracks worden we op Hypnotized getrakteerd op dynamische rocksongs met stevig drumwerk en verrassende gitaarriffs. Luister naar het stuwende ‘The Unknown’ en ‘Shout It All Out’ waar we duidelijk blues invloeden in terug horen. Toch worden we al vrij vroeg op het album getrakteerd op enkele hoogtepunten die duidelijk anders ingekleurd worden maar niet minder boeiend zijn. De titelsong wordt vakkundig laagje voor laagje opgebouwd en op het broeierige ‘Love, Fear And Uncertainly’ klinkt de Lange iets meer ingetogen en is de spanning voelbaar. Bij afsluiter ‘Rush’ komt alles, inclusief een vlammende gitaarsolo van de Lange, nog een keer bij elkaar. Hypnotized is een album dat naadloos past in de discografie van de band waarmee de Joost de Lange Band bewijst dat er ook een goede rockplaat gemaakt kan worden in de Lage Landen. Veel luisterplezier.

9 november 2022