In 2003 bracht ze haar debuutalbum Catalpa uit en daarna waren er nog diverse andere releases maar toch zal de naam Jolie Holland bij velen geen bellen doen rinkelen. Ook de release van haar laatste album Haunted Mountain verliep nagenoeg geruisloos maar doet evengoed genoeg stof opwaaien om er wat extra aandacht aan te besteden.

Lucinda Williams

De Amerikaanse singer/songwriter heeft de afgelopen 20 jaar haar eigen geluid geboetseerd waarbij ze met haar doorleefd klinkende en wat rokerige stem een signatuur afgeeft. Het is dan ook niet voor niets dat qua stemgeluid regelmatig de vergelijking met de Queen van de Americana, Lucinda Williams, wordt gemaakt. Ook qua muziekstijl zien we paralellen want de blend van Blues, Rock, Folk en zelfs wat jazz komt samen in wat men de New Weird Americana noemt. Haar laatste album heeft de titel Haunted Mountain gekregen en al luisterend naar de negen tracks is deze titel meer dan treffend gekozen. Op dit album wordt Jolie muzikaal bijgestaan door multi-instrumentalisten Justin Veloso en Adam Brisbin en singer/songwriter Buck Meek levert op dit album op ‘Highway 72’ een vocale bijdrage. Bijzonder om te vermelden dat Jolie op het laatste album van Meek aan een vijftal tracks meeschreef en hij daarom besloot zijn laatste album dezelfde titel mee te geven; Haunted Mountain.

Niet altijd even makkelijk

De negen tracks zijn over het algemeen autobiografisch en nemen ons mee naar haar tijd dat ze binnen een geloofsgemeenschap leefde, de ontsnapping daarvan en het leven op straat. Anderzijds komt haar voorliefde voor de natuur terug en legt de in Texas geboren Jolie de relatie tot de klimaatcrisis. De nummers zijn over het algemeen sober waardoor de stem van Jolie juist in haar kracht wordt gezet. Het album opent met ‘2000’, een prachtig liefdeslied waar we Jolie haast fluisterend “I couldn’t sing a high note or put on my shoe without remembering you / I don’t care what they say about the workers in song / I’m gonna call it love” horen zingen. Vervolgens is daar ‘Feet On The Ground’, een wat industrieel klinkend nummer dat herinneringen aan Radiohead oproept en vooral bewijst dat De Texaanse durft te experimenten.

Bewogen jeugd

Maar toch is het geheel veelal terug te herleiden naar die beklemmende Americana-achtige sound die door haar prachtige stem wordt gedragen en de juiste gelaagdheid krijgt. ‘Highway 72’ is adembenemend mooi met de wat ruwe stemmen van Meek en Jolie die samensmelten, mooi bij elkaar kleuren en door gitaar en fiddle worden begeleid terwijl het semi-akoestische ‘Won’t Find Me’ een meer Folkachtig karakter heeft. Op ‘Orange Blossoms’ is er aandacht voor onze planeet, terwijl ‘One Of You’ en het broeierige ‘Haunted Mountain’ (“Darkness all around me /I looked to the sky and saw you wreathed all around in a golden cloud / All of my life I’ve been a rounder, traveling across this green land”)  weer erg persoonlijk zijn. Haunted Mountain is een ijzersterk album dat geen enkel nummer heeft waarbij Jolie ergens een ondergrens nadert. Het album komt het best tot zijn recht als je het album integraal luistert. Het subtiele instrumentarium, de haast ongedwongen rust van de composities maar vooral die betoverende stem van Jolie zorgen voor een heel fijn luisteralbum. Veel luisterplezier!

21 december 2023