De Amerikaanse singer-songerwriter wist in de jaren 80 een grote hit te scoren met ‘Jack & Diane’. Halverwege de jaren 80 verschijnt het album Scarecrow. Een van de juweeltjes van dit decennia. De man die tegenwoordig de Amerikaanse boeren ondersteund met zijn Farm Aid festivals vlecht de mix van pop rock en folk en country op dit album in elkaar. Een mix dat later in de tijd optimaal werd gekopieerd of als inspiratiebron werd genomen.

Het album dat een sterk begin kent met het titeltrack is vooral rockend en kent een enorme energieke drive. Het is het album waarbij drummer Kenny Aronoff en gitarist Larry Crane zich in de kijker spelen. Met de country songs van het platte land wordt ‘Small Town’ mooi bezongen en zijn ‘Minutes to Memories’ en ‘Loneley Ol’ Night’ beeldende verhalen waar je alle details van mee krijgt. De wijze van songwriter werd hierdoor een stap verder gezet dan wat voorheen werd geschreven. Met Rickie Lee Jones in ‘Between a Laugh and a Tear’ en Ry Cooder op ‘The Kind of Fella I Am’ vinden we twee grootheden die deze toenmalig talent ondersteunden. ‘R.O.C.K. in the U.S.A.’ werd een enorme hit en Mellencamp vestigt zich als internationale artiest.

Nu is het album opnieuw uitgebracht, anders gemixt en opgefrist. Met meer de akoestische gitaar naar voren gemixt als in ‘Face of the Nation’ en de panning van drums en gitaar in de songs. Het album is aangevuld met akoestische versies van ‘Small Town’, demo takes van ‘Between A Laugh and A Tear’, ‘Rumbleseat’ en de cover ‘Under the Boardwalk’ dat we later in zijn discografie tegen komen.

Het is een mooi album dat zijn recent album van begin dit jaar Strictly One-Eyed Jack aanvult. Nu nog wachten op de re releases van Lonesome Jubilee Big Daddy en voor mij persoonlijk zijn beste album Whenever We Wanted.

7 november 2022