Scandinavië is al jaren een vruchtbare voedingsbodem voor goede muziek. Pop, Jazz, Blues, Rock en Americana, we verwachten het niet altijd maar het is er wel en ook van hoge kwaliteit. Met Before The Sun, het inmiddels al weer derde album, levert de Zweedse singer/songwriter Jesper Lindell hier het bewijs van.

Van Morrison en The Band

Toch lachte het leven van de man uit Ludvika, een klein dorpje op een uur afstand van Stockholm, niet altijd toe. Een beenbreuk zorgt dat er vroegtijdig een einde komt aan de voetbalcarrière van een jonge, getalenteerde voetballer en nog niet zo lang geleden was er die nierafwijking. Ook was er nog een contract bij een gerenommeerd platenlabel dat ook geen goede afloop kende. Kortom, zat Lindell niet altijd mee en na twee eerdere album is er nu Before The Sun. Bijgestaan door zijn vaste begeleidingsband The Brunnsvik Sound levert de Zweed een knap staaltje Americana af waarbij de overlevering The Band nog rondwaart en waar we evengoed merken dat Van Morrison een absolute inspiratiebron is.

Met de blazers is het plaatje compleet

Tien songs die oprecht America ademen en waar je geen enkel moment het gevoel hebt naar een artiest te luisteren die uit een ander land afkomstig is dan de VS. Niet alleen accentloos qua uitspraak maar ook muzikaal heb je het gevoel naar een gerenommeerde Amerikaanse artiest te luisteren. Voeg daarbij de arrangementen, de blazers, de band en het plaatje is compleet. De opener ‘One Of These Rainy Days’ absoluut richting gevend. Vervolgens is er de titelsong en dat is het nummer dat het dichtst bij de sound van de legendarische The Band komt en op accordeon is er een mooie bijdrage van Rasmus Fors. Tijdens de pandemie schreef hij het ontroerende ‘Never Gonna Last’ en vooral tijdens de coupletten klinkt de Zweed als een jonge Joe Cocker.

Een duet met Kazzi Valazza!

Zo is Before The Time een uitgebalanceerd album waar Lindell en zijn band één geheel vormen. Met de al eerdergenoemde Fors op piano is er met ‘Good Evening’ een fijne swing en de blazers zijn er medeverantwoordelijk voor dat ‘Howlin’’ een fijne Soulgroove meekrijgt. Met het wat psychedelische ‘Honesty Is No Excuse’ treedt hij wellicht wat buiten zijn comfortzone maar het is wel een erg boeiend nummer geworden. De prachtige ballad ‘A Little Light In The Dark’ en het duet met Kazzi Valazza ‘A Strange Goodbye’ vormen waarschijnlijk de hoogtepunten van het album; ze klinken oprecht, eerlijk en persoonlijk. Toch is de koek dan nog niet op want vocaal verrast Lindell bij de afsluiter ‘Do Me In’ en laat hij nog maar eens horen dat hij ook de hoge registers aankan. Before The Sun is een ijzersterk album en het beste dat Jesper Lindell tot op heden heeft afgeleverd. Het is eigentijds maar op sommige momenten evengoed een trip through memory lane en muzikaal is het echt dik in orde. Eén van de verrassingen van het nog prille muziekjaar 2024. Veel luisterplezier!

6 maart 2024