De singer-songwriter Jerry Leger komt uit Canada en wordt dan ook door het Canada label opgepakt en doorgeschoven naar Factor. De man uit Toronto weet sinds 2005 nu 14 albums uit te brengen. Met gitarist Michael Timmens  van Cowboy Junkies werden zijn recente albums opgenomen. Nu is het tijd voor een nieuwe aanpak. De keus met  REM, Iggy Pop, Tom Waits en Bob Dylan en Peter Gabriel mixer en producer  Mark Howard achter de knoppen is dan ook geen gekke keus.

Het album kent tien songs die Howard heeft uitgekozen uit de opnamesessie van Leger met zijn maatjes drummer Kyle Sullivan en bassist Dan Mock. De opnames zijn gemaakt in een theatertje bij Donlands , een station in Toronto.

Ontspannen

Leger weet met het nieuwe album intense liedjes te brengen. ‘I’ll Stay‘ en ‘I Was Rocht To Doubt Her’ brengen al vroeg op de plaat een sfeertje. Een sfeertje van ontspannen en luistersongs. De songs die op de achtergrond gespeeld kan worden maar het trekt toch de aandacht. De aandacht om er naar te luisteren en intensief het verhaal van de man te volgend.

Niet dat het allemaal stille luisterliedjes zijn, maar mooie songs achter een piano waaronder ‘Three Hours Ahead of Midnight’  en het Leonard Cohen achtige ‘the Flowers and the Dirt’. Dat de songs globaal zijn opgenomen hoor je in ‘You Carry Me’ en Beatles achtige  ‘I Need Love’ . Je krijgt het gevoel dat deze songs niet helemaal af zijn als het gaat om het uitwerken van instrumenten en de compositie.  Verder weer Leger met deze aanpak een puur album te maken en dat is mooi om te horen. Geen overproductie of gekkigheid maar puur.

Jerry Leger is nu in Nederland en 4 november te zien op Het Take Root Festival te Groningen.

2 november 2023