Iedereen in Nederland is het wel zo’n beetje eens dat Jeffrey Halford And The Healers nog steeds niet de erkenning krijgt die de Amerikaanse singer/songwriter en gitarist eigenlijk verdient. Dit weekend is de release van zijn nieuwe album Soul Crusade, zijn negende alweer.

Eén met zijn band

Sinds 1999 brengt Jeffrey Halford met zijn vaste begeleidingsband The Healers albums uit. Hij leerde al op vroege leeftijd gitaar spelen en groeide op met muziek van Howlin’ Wolf en Curtis Mayfield. Voor hij met The Healers ging spelen bracht hij nog wat solo-materiaal uit maar het is toch vooral de chemie met zijn bandleden die hem de afgelopen jaren de nodige bekendheid hebben gebracht maar nog steeds niet de erkenning die de in Dallas, Texas, geboren Amerikaan toch eigenlijk wel verdient. Waarschijnlijk dekt bij dit nieuwe album Soul Crusade de titel niet geheel de lading want het is veel meer dan soul; het is ook Americana, Blues, Roots en een vleugje Gospel.

“Swampy” Blues

Halford opent verrassend met het bescheiden maar fraaie en soulvolle ‘Another Skyline’; ondanks het feit dat het een wat rustige opener is voelen we de emotie en de backing vocals laten nog een fijn laagje Gospel-vernis achter. Vervolgens wordt het tempo opgeschroefd met een hele fijne Bluesrocker ‘Take It Slow’ die herinneringen aan J.J. Cale oproept. Iets soortgelijks kunnen we concluderen na het beluisteren van het lome ‘Pie Eyed Poet’s Plea’, een nummer dat gevoelsmatig het beste bij de “swampy” Blues uit de omgeving van New Orleans past. Adam Rossi op toetsen verdient hier een absolute vermelding want mede door zijn bijdrage wordt dit nummer tot één van de hoogtepunten van het album gepromoveerd.

Een vleugje Folk, een toefje Gospel

Zijn vorige album West Towards South uit 2019 is best goed ontvangen maar het is dus nog steeds een raadsel wanneer die echte doorbraak gaat plaats vinden. Op Soul Crusade bewijst Halford wederom dat je diverse stijlen met elkaar kunt verweven tot een hele goede plaat. Op het wat bescheiden ‘Wandering Kind’ is er een mooie bijdrage van Tom Heyman op de pedal steel en hij is slechts éen van de gelouterde gastmuzikanten die een bijdrage leveren op dit nieuwe album. ‘Sinner Man’ is een “klein” akoestisch Delta Blues nummer waar Halford puur en rauw klinkt en bij de ballad ‘Picture In My Mind’ is de pijn van Halford voelbaar. ‘Walk To The River’ klinkt als doorleefde soul en hier horen we dochter Hannah de backing vocals verzorgen. Maar natuurlijk is er veel uptempo terug te vinden; ‘Kitchen Door’ doet denken aan de muziek van Southside Johnny en met ‘Devil’ krijgen we een stukje onvervalste, vuige Bluesrock voorgeschoteld. ‘Sad Sinking Feeling’ is smaakvolle afsluiter die Soul Crusade verdient; een vleugje Folk, een beetje Soul, een toefje Gospel en altijd die doorleefde stem van Halford die omgeven wordt door zijn vaste band die uit klasbakken bestaat. Soul Crusade is dus veel meer dan Soul, al doet de titel anders vermoeden. Veel luisterplezier.

24 september 2022