De oorspronkelijk uit Paramaribo afkomstige Jeangu Macrooy is terug met een nieuw album. Dit weekend was de release van zijn derde album Summer Moon waarmee hij definitief een nieuw muzikaal hoofdstuk schrijft na het songfestival avontuur.

Een mooie zomeravond zorgt voor inspiratie

Ergens op een mooie zomeravond in het jaar 2021 kijkt Macrooy omhoog naar de lucht en wordt naar eigen zeggen ontroerd door de prachtige kleuren. Die nacht droomt hij over het leven, de liefde en hoe we allemaal ons geluk najagen. Die droom vormde het zaadje dat uiteindelijk uitgroeide tot de inspiratie om nieuw materiaal te schrijven met Summer Moon als eindresultaat. We kennen zijn verhaal natuurlijk; geboren in Paramaribo waar hij op vroege leeftijd een gitaar kreeg van zijn ouders en later vormt hij met zijn broer een duo. Hij verhuist naar Nederland, gaat studeren en bouwt gestaag aan zijn carrière met onder andere een rol in The Passion en in 2019 is daar zijn tweede album Horizon dat overal lovende kritieken krijgt.

Terug naar de Soul en R&B

Na de rollercoaster die het Eurovisiesongfestival nu eenmaal is zal de vraag of hij met het liedje “Grow’ meer kans op succes had gehad dan ‘Birth Of A New Age’ nooit beantwoord worden. Wel is het een bewuste, en een meer dan terechte naar onze mening, keuze om deze nummers niet op te nemen op dit nieuwe album. Macrooy opent met de titelsong die heerlijk meandert en inderdaad dat gevoel van een mooie zomeravond kan terughalen en mede door de backing vocals en de blazers krijgt het rustige nummer een subtiele blend van Soul en Gospel mee. Vervolgens schroeft hij het tempo wat op en pakt hij met ‘A Little Greener’ terug naar de R&B/Soul, het genre dat hem zo goed past. Macrooy bewees op Horizon al dat die combinatie heel goed gedijt en dat bewijst hij op Summer Moon nog maar eens. ‘Admit It’ valt in de categorie ‘Silky Soul’ en met het verrassende ‘Forbidden Fruit’ met zijn tempowisselingen horen we een stukje lef van deze singer/songwriter terug.

Prachtig door eenvoud

Op de persoonlijke Soulballad ‘Come Back’ wordt nog maar eens duidelijk over wat voor een bijzondere stem de sympathieke Macrooy beschikt. Met het semi-akoestische ‘Paris’ horen we de singer/songwriter pur sang en dit is in al zijn eenvoud absoluut één van de beste tracks op Summer Moon. Zo weet Macrooy door de variatie en de nuanceverschillen het hoge niveau vast te houden want ook bij het laatste deel blijven de liedjes van hoge kwaliteit. ‘Worship’, met een bijzondere vermelding voor de blazerssectie, is ijzersterk en wordt knap uitgebouwd, met het Soulvolle ‘Sunday Morning’ worden we nog één keer naar de dansvloer geleid. Bij de afsluiter ‘Alive’ komen alle sterke facetten nog maar eens samen; Macrooy met zijn warme en zuivere stemgeluid, een meer dan aansprekende melodie en een rijke instrumentatie bewijzen dat hij met ‘Alive’ het beste tot het laatste heeft bewaard. Een album van Nederlandse bodem met internationale allure waarbij hij het songfestival-demon definitief van zich af schudt en soms erg persoonlijk is. Veel luisterplezier!

14 november 2022