De 34-jarige singer/songwriter én dichter Jamila Woods bracht onlangs haar derde album Water Made Us uit. Na Heavn en Legacy! Legacy! is dit haar derde album. Met een universitaire studie op zak kiest de politiek geëngageerde Jamila op dit album voor de liefde als onderwerp.

Woordenkunstenaar

Zeventien tracks, sommige niet meer dan soundscapes (‘The Best Thing’, ‘Libra Intuition’), met een speelduur van ruim 45 minuten. Dat is wat de uit Chicago afkomstige Jamila Woods ons voorschotelt op haar nieuwe album Water Made Us. Voor dit nieuwe album put ze uit eigen ervaringen over de liefde in al haar facetten en gebruikt ze water als metafoor. Water is immers vloeibaar en stroomt daar waar de ruimte is. Na de sterker opener ‘Bugs’, waar Jamila vooral haar “spoken-word” hanteert, zijn we met ‘Tiny Garden’ meteen bij één van de hoogtepunten beland. Jamila is een woordenkunstenaar en dat is duidelijk terug te horen in haar teksten die vaak intelligent en soms zelfs poëtisch zijn. In dit hele fijne neo-soulnummer gebruikt ze haar tuin als metafoor voor haar onvoorwaardelijke liefde die wel het nodige onderhoud vergt. (“but i’ll feed it everyday.  i’ll feed it.  oh and i lead you on / oh i don’t mean to”). Overigens horen we hier ook nog een bijdrage van Duendita en qua sound en sfeer is dit een representatieve voorbode op de rest van het album.

Pop, Funk, R&B, Soul…. Jamila heeft het allemaal

Op dit derde album komen we nog enkele samenwerkingen tegen zoals het uitermate groovy en dansbare ‘Practice’ (ft. Saba) en de R&B-ballad ‘Thermostat’ (ft Peter CottonTale). Meest grappige is de “spoken lyric” tussen Jamila en Gia Margaret bij ‘I Miss All My Exes’ als de dames een dialoog voeren (“drive me to the waterfall, who don’t believe what i say about the stars, but listen anyway, who don’t believe what i read in the cards, but ask anyway”. Geniaal, briljant en een uiterst originele invalshoek. Maar het is toch vooral die moeiteloze vervlechting van muziekstijlen als Pop, Funk, R&B, Hip-Hop, Soul en Dreampop die het talent van de 34-jarige onderschrijven. ‘Send A Dove’ is heerlijk wiegend met een toefje triphop, de tragiek klinkt door in het intieme ‘Wreckage Room’, ‘Wolfsheep’ transformeert van Indiefolk naar Soul en met ‘Boomerang’ begeleidt ze ons op een sensuele wijze naar de dansvloer.

Een origineel perspectief

Zo is Water Made Ons een heerlijke muzikale reis in de geesteswereld van deze Amerikaanse en dan specifiek haar kijk of de liefde. Of het nu verliefdheid, echte liefde maar ook berusting is bij een afscheid als er uiteindelijk geen toekomst meer is, het komt allemaal voorbij. Luister maar eens naar het catchy en meest pop georiënteerde ‘Still’ maar we haar als het ware tegen haar ex horen praten (“you’re there still / when i fight /  when i breathe out /  i guess i’ll never get over you / i guess you’re moving on in.  i’m making peace with what’s left of you”). Via het uptempo ‘Good News’ is er met de afsluiter ‘Headfirst’ nog een hoogtepunt. Met dit ontroerende, persoonlijke en emotionele nummer geeft Jamila nog maar eens een inkijkje in haar innerlijke persona. Water Made Us is een ijzersterke plaat vanuit een originele invalshoek met fraaie teksten voorzien van woordspelingen en natuurlijk die geweldige stem. Een album voor de jaarlijstjes dat werkelijk een feestje is om naar te luisteren. Veel luisterplezier!

20 oktober 2023