Jamestown Revival - Young Man

Jamestown Revival – Young Man

Jonathan Clay en Zach Chance vormen het Americana/Folk-duo Jamestown Revival en slingerden met San Isabel één van de mooiste platen in 2019 de ether in; hun tijdloze interpretatie van Americana met hun tweestemmigheid als troef gooide wereldwijd hoge ogen. Deze week was daar de opvolger Young Man waarbij de twee vrienden hulp kregen van producer Robert Ellis en waarbij ze hun rootssound door gepaste subtiliteit nog verder weten te verfijnen.

Het leven gaat snel voorbij

De twee vrienden uit Magnolia, Texas, kiezen op Young Man voor een nog ingetogener geluid dan dat we gewend zijn. Het is die overwegend akoestische benadering die perfect bij hun stemmen past waardoor je constant een deken van nostalgie over je heen voelt. Bij de opener ‘Coyote’ wordt de richting meteen duidelijk wanneer je wordt overspoeld met het gevoel dat je al wiegend met vrienden rond een kampvuur. Het enige dat op dat moment ontbreekt zijn de marshmallows…… Dit nieuwe album heeft het feit dat het leven snel voorbij gaat als thema en rode draad en dat komt bijvoorbeeld mooi tot uiting in het subtiel soulvolle ‘Moving Man’ als we een zoon zijn vader horen citeren. (“I never thought a minute would be this hard to hold / Even though my papa told me, ‘Son you look up, and you’re old.”). Dit nieuwe album klinkt misschien bescheiden door de overwegend akoestische benadering maar is evengoed boeiend. Dat Clay en Change zingen alle nummers samen meerstemmig waarbij er steeds een prima rolverdeling is. Nummers als het etherische ‘Northbound’ en het gelaagde ‘One Step Forward’ verschillen in nuances van het Countryachtige ‘These Days’ maar het is juist het totale plaatje dat Young Man boeiend maakt.

Melancholieke eigen sound

Met ‘Slowing Down’ noemen we waarschijnlijk het meest gearrangeerde nummer en ook hier is het helemaal niet vreemd om even wat decennia achterom te kijken en de vergelijking te maken met CSN&Y, The Everly Brothers en zelfs Simon & Garfunkel. Maar dat de beide vrienden door de jaren heen hun eigen sound hebben ontwikkeld bewijzen ze wederom met dit nieuwe album. In het laatste is daar dan nog ‘Old Man Looking Back’ dat door de pedal steel nog meer melancholie meekrijgt en misschien wel het beste nummer van het album is. Op de waardige afsluiter en al eerder uitgebrachte single ‘Working Hour’ laten de mannen uit Texas nog maar eens horen hoe mooi hun stemmen bij elkaar kleuren en hoe je die tweestemmigheid, aangevuld met een beperkt instrumentarium, tot een nummer promoveert waar je kippenvel van krijgt.

Een echt luisteralbum

Sinds hun debuut Utah uit 2014 hebben de beide vrienden de tijd genomen om patronen te slijpen en hun eigen geluid te verfijnen. Natuurlijk zijn er de kenmerkende harmonieën die een stempel op elk nummer drukken en kunnen we alle nummers binnen het spectrum van Americana, Folk, Country placeren met flarden pop uit de jaren 1970. Ze laten de elektrische gitaren over het algemeen achterwege, experimenteren met strijkers en hun stemmen klinken nog gedempter. Young Man is een album waarvan je prima enkele nummers in een playlist kunt plaatsen maar als luisterplaat in zijn geheel komt dit nieuwe album nog beter tot zijn recht. Veel luisterplezier.

20 januari 2022