James Vincent McMorrow – The Less I Knew

In 2010 was daar ineens Early In The Morning, het debuutalbum van de Ierse singer/songwriter James Vincent McMorrow. Het album met vooral Folk georiënteerde liedjes en een vleugje soul werd meer dan goed ontvangen en in de jaren daarna bracht hij nog een viertal albums uit, al dan niet met wisselend succes. Voor dit jaar kondigt de Ier maar liefst twee releases aan waarvan het onlangs verschenen The Less I Knew de eerste is.

McMorrow heeft het “goede” gevoel weer hervonden

Komend jaar dus twee albums. Dat mogen we een verrassing noemen want de Ier worstelde de afgelopen jaren met zichzelf én met de muziekrichtingen die hij koos. Dat McMorrow het “goede” gevoel weer heeft hervonden blijkt meteen uit de aanstekelijke soulvolle  opener ‘Hurricane’; misschien zijn de openingszinnen dan ook wel typerend als we hem “I’m still alive, don’t ever doubt that / Though I fall asleep, I never fall back” horen zingen. Dit nieuwe album klinkt energiek en gevarieerd, mede door de uptempo nummers zoals ‘Steven’ en het opgewekt klinkende ‘Heads Look Like Drums’, waar we naast McMorrow ook een bijdrage op mandoline van producer en multi-instrumentalist Alex Borwick horen. Verder is ‘Lighten Up’ een geslaagd uitstapje richting R&B met diverse tempowisselingen.

Terug naar zijn roots

Maar natuurlijk en gelukkig pakt de Ier ook regelmatig terug naar zijn roots en zijn de vloeiende melodielijnen weer terug. Op de prachtig ingetogen en intieme titelsong is McMorrow openhartig over zijn onzekerheden (Now everybody knows my failures / well I know theirs too, too) en ook op het akoestische ‘I Am A Masterpiece’ klinkt de Ier breekbaar. Dat hij het plezier in muziek maken weer heeft hervonden komt misschien wel het beste tot uiting op ‘The Reason I Died’, een nummer dat tegen het rockgenre schuurt maar waar de Ier met zijn stem met het rauwe randje dus ook prima mee uit de voeten kan. En misschien dat afsluiter ‘A Lot To Take’ wel juist alles belichaamt waartoe deze talentvolle singer/songwriter in staat is; een prachtige soulballad, rijk gearrangeerd en waar we de Ier zelfs met een falsetto stem horen. ‘The Heavyweight Champion of Dublin 8’, het aangekondigde tweede album, staat voor de herfst gepland en na enkele luisterbeurten van het sterke The Less I Knew zijn de verwachtingen hoog en kunnen we niet anders concluderen dan dat de Ier terug is. Veel luisterplezier.

19 juli 2022