James Morrison – Greatest Hits

Vandaag komt het Greatest Hits album uit van de goedlachse 47-jarige Britse singer/songwriter James Morrison. Maar dekt de titel “Greatest Hits” niet geheel de lading want dit album is niet zomaar een verzamelaar; dertien nummers zijn opnieuw bewerkt en daarnaast staan er ook nog twee nieuwe tracks op.

Tijd voor oude songs een nieuwe lading mee te geven

Vorig jaar kondigde Morrison al een bijbehorende “Greatest Hits”-tour aan en er staan dan ook twee optreden in Amsterdam en Utrecht gepland. De Britse singer/songwriter met die fraaie, wat ruwe soulstem besloot opnieuw de studio in te gaan met zijn vriend/producer Mark Taylor en zijn vaste band om een aantal nummers nieuw leven in te blazen. De achterliggende gedachte is natuurlijk ook niet zo vreemd; Morrison brak in 2006 door met ‘You Give Me Something’ maar de Brit is natuurlijk inmiddels zestien jaar ouder geworden en de bedoeling is om nummers een andere lading mee te geven. Zelf zegt hij hierover: “It’s been fifteen years since I started releasing music, and many of my songs over time have taken on a new life of their own: new emotions, new meanings and new feels both from the way I perform them and in the way my band has played them. I’ve also become a better singer and inhabit the songs in a different way now.”

Ook twee nieuwe tracks

Als je naar dit nieuwe album luistert zal ook de subtiele verandering in zijn stemgeluid opvallen; ook die is volwassener geworden en het soulvolle timbre is alleen maar rijker geworden. Naast de prima single ‘Who’s Gonna Love Me Now?’ waarmee dit album geopend wordt is ook het midtempo ‘Don’t Mess With Love’ een nieuwe track. De overige 13 tracks zijn dus opgepoetste versies van nummers die Morrison al eerder uitbracht. Zelf noemt hij ze “Refreshed”!. Soms zijn het nuances zoals bij het al eerder genoemde “You Give Me Something’ en soms zijn de verschillen opvallend te noemen zoals bij ‘Broken Strings’ waar we bij het origineel nog Nelly Furtado hoorden. Deze versie is veel meer ingetogen, minder pop en heeft in deze versie een diepere emotionele lading. Maar vaak is het de stem van Morrison die rijper klinkt en die samen met de nieuwe arrangementen zorgt voor een hernieuwde kennismaking. Nummers als ‘Don’t Stop The Rain’, ‘You Make It Real’ en ‘So Beautiful’ zijn nummers die we herkennen maar toch weer net iets anders klinken. Natuurlijk hebben de originele versies nog steeds hun kracht, maar daar staat tegenover dat deze dertien nummers wel een hele fijne nieuwe “touch” mee hebben gekregen. Veel luisterplezier.

11 februari 2022