De Britse singer/songwriter Izo Fitzroy bracht al twee succesvolle albums uit en is na een afwezigheid van drie jaar terug met haar nieuwe album A Good Woman.

Een fraaie blend van Soul, Funk, Gospel en Pop

Het leven heeft de Britse zangeres niet altijd toegelachen en dit album staat naar eigen zeggen dan ook in het teken van de worsteling als alleenstaande vrouw. Wederom kan Izo vertrouwen op haar indrukwekkende stemgeluid en verweeft ze Soul, Funk, Gospel en een nodige dosis (Brit)pop. De ijzersterke opener ‘Hope Divine’ is meteen richtinggevend en niet verrassend. Een uiterst soulvol nummer waar de Londense vocaal meteen nog maar eens haar visitekaartje afgeeft maar waar we ook duidelijk de Gospelinvloeden terug horen door de aanwezige koortjes die voor de vocale ondersteuning zorgen. Die soul horen we ook terug in het swingende ‘Chasing Days’ dat qua sfeer, ritme en beat wat doet denken aan de muziek van EW&F. Izo wordt geroemd om haar donkere, warme stem waarbij we regelmatig een rafelig rauw randje terug horen zoals bij de swingende single  ‘Keep Your Light On Me’ waar Soul met een stukje nalatenschap van de Britpop gemengd wordt.

Stemproblemen gelukkig voorbij

Verder zijn uptempo nummers als het wat funky klinkende ‘Scram’, het opzwepende ‘Give Me The High , en het uiterst dansbare ‘Small Mercies’ prima nummers en bepalend voor het geluid van dit album dat geproduceerd werd door de Nederlandse producer Oscar de Jong. Maar Izo bewijst en bevestigd op dit nieuwe album wederom haar talent en gelukkig zijn alle problemen met haar stembanden die haar enkele jaren parten speelden inmiddels verleden tijd. Op het fraaie en Folkachtige ‘Call Me Pilgrim’ klinkt haar wat ruwe stem als nooit tevoren. Zo is A Good Woman een fraai album met veel variatie en met knappe liedjes zoals ‘Somewhere Beyond The Wreckage’ en met ‘God Gets A Little Busy Sometimes’ noemen we waarschijnlijk één van de beste tracks; een meer dan krachtige pianoballad met een evenzo krachtig klinkende Izo die een nog steeds actueel thema aansnijdt.

Eén cover

Een drietal interludes, waarbij ‘Pilgrim-Interlude’ wat jazzy is en waarbij  ‘Released-interlude’ het gospelelement terugkomt, vormen wat muzikale uitstapjes. Centraal geposteerd staat de fraaie en soulvolle titelsong en dit nummer heeft alles wat de muziek van Izo Fitzroy zo boeiend en aansprekend maakt. Voor de afsluiter heeft de Londense zangeres een opmerkelijke keuze gemaakt; een hele fraaie interpretatie van het rustigere ‘Love And Affection’ dat we als origineel nog van Joan Armatrading kennen. A Good Woman is vooral een Soulplaat. Voeg daarbij de al eerder genoemde vermenging met andere muziekstijlen, de fraaie composities en die verbluffende stem en dan krijg je als eindresultaat een topplaat die voor een meer dan breed publiek toegankelijk is. Waarschijnlijk het beste en meest evenwichtige album van Izo Fitzroy waarbij ze bewijst een krachtige vrouw te zijn. Veel luisterplezier!

7 mei 2023