All Of This Will End is de titel van het derde album van de Amerikaanse singer/songwriter Indigo De Souza. Ze hanteert een mash-up van muziekstijlen waarbij ze soms geen blad voor de mond neemt en regelmatig zeer direct is.

Tot de kern komen

Wat vooral opvalt is de diversiteit die De Souza in haar muziek laat doorklinken. Het is niet mogelijk om één genre aan haar toe te wijzen want ook op All Of This Will End waaiert de Amerikaanse verschillende kanten uit. Verder opvallend dat een aantal tracks niet de traditionele speelduur van een single meekrijgen maar zo ongeveer na een twee minuten worden afgerond. Alsof Indigo haar punt wil maken, tot de kern wil komen en daarmee de kous af is. Waarschijnlijk noemen we met ‘Always’ en de afsluiter ‘Younger & Dumber’ qua geluid de uitersten; de woede is bij eerstgenoemde voelbaar en voelt als een uppercut terwijl ze bij ‘Younger And Dumber’ juist breekbaar klinkt en we haar pijn voelen (“I don’t feel at home In this house Anymore / You Came To Hurt Me In All The Right Places”) .

Persoonlijke verhalen

Tussen die twee sonische tegenpolen trakteert de 25-jarige Amerikaanse ons op een aantal verhalen die vaak persoonlijk zijn. ‘Time Back’ is een sterke opener die door synths gedragen wordt, ‘You Can Be Mean’ is fijne Indie met een vleugje rock, verpakt in een persoonlijk verhaal (I can’t believe I let you touch my body/I can’t believe I let you get inside) en bij ‘Parking Lot’ keren we terug naar de jaren ’90. Soms is het wat rafelig, misschien zelfs wat groezelig en zoekt ze ook de grenzen van haar stem op. Maar dat is juist de charme van All Of This Will End. Met het wat Lo-fi achtige en ingetogen ‘Losing’ geeft ze zich nogmaals bloot om vervolgens met het Electropop en dansbare ‘Smog’ echt te verrassen. Indigo heeft het niet altijd makkelijk gehad. In haar woonplaats in North Carolina was het lastig om als jongere op te groeien aangezien het gezin in de gesloten gemeenschap niet makkelijk geaccepteerd werd. Het omgaan met dat gegeven en de wil om door te gaan is het centrale thema van de titelsong, één van de beste tracks. All Of This Will End, met een albumcover die door haar moeder is ontworpen, is een plaat die bij elke luisterbeurt scherper wordt. Onder het wat Lo-fi achtige ongedwongen karakter blijken gewoon mooie verhalen schuil te gaan. Een verrassing. Veel luisterplezier!

3 mei 2023