I'll Be Your Mirror

De docu van Todd Haynes over één van de meest iconische bands aller tijden, The Velvet Underground, is net uit. Want wie kent de band die dreef op het meesterlijke talent van Reed en Cale nu niet? Met I’ll Be Your Mirror kwam er onlangs een nieuw tribute album uit van deze legendarische band.

De albumhoes die iedereen kent
Los van de muziek, de invloed van de band die eigenlijk pas later duidelijk zou worden, en alle superlatieven was het in ’67 van de vorige eeuw ook nog zo dat de beroemde kunstenaar Andy Warhol zich over het ontwerp van de albumcover ontfermde. Iedereen kent die iconische albumhoes met de banaan en iedereen weet dat het dan over dat debuutalbum van The Velvet Underground & Nico gaat. De afgelopen decennia zijn de nummers van de Amerikaanse band ontelbaar keer gecoverd maar dit tribute-album is waarschijnlijk net iets anders; het album is integraal opgenomen zoals het origineel en dat maakt het juist wel wat bijzonder.

Groot aantal aansprekende artiesten
De line-up van artiesten is ook niet de minste en de afgelopen tijd werd door uitgebrachte singles de sluier al wel wat opgetild. ‘Femme Fatale’, hier vormgegeven door Sharon Van Etten en met Angel Olsen op de achtergrond is waarschijnlijk meteen het hoogtepunt maar ook Courtney Barnett’s versie van ‘I’ll Be Your Mirror’ is meer dan geslaagd te noemen. De opwachting van Iggy Pop is feitelijk geen verrassing en hij trekt ‘Europan Son’, samen met Matt Sweeney , echt naar zich toe. Verder is ook de vertolking van ‘I’m Waiting For The Man’ door Matt Berninger echt het vermelden waard. Voeg daarbij ook nog bijdragen van St. Vincent, Andrew Bird, King Princess, Kurt Ville en anderen en we kunnen hier toch spreken van een bijzonder werkje.

Eindoordeel
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening over een coveralbum; het is vaak een kwestie van persoonlijke smaak en dat zal nooit veranderen. Toch is dit tributealbum waarschijnlijk toch wel bijzonder door de integrale 1:1 benadering en het brede scala van artiesten dat zijn of haar medewerking heeft verleend.

1 november 2021