Het is waarschijnlijk één van de meest succesvolle bands van onze zuiderburen. We hebben het hier natuurlijk over Hooverphonic, de band rondom bassist Alex Callier en gitarist Raymond Geerts. Onlangs was daar na een relatieve stilte van enkele jaren de release van het nieuwe, 14e! album Fake Is The New Dope.

Geike Arnaert

Ze staan bekend om hun theatrale popsongs die gekaderd worden door romantische symfonieën met triphop invloeden. Door de jaren heen zijn er diverse zangeressen geweest die het gezicht vormden van de band maar de meest constante was toch wel Geike Arnaert. Na een afwezigheid van enkele jaren waarin Luka Cruysbergh een tijdje de honeurs waarnam, besloot Geike toch weer terug te keren naar de band waarmee ze zo succesvol was. De opener en titelsong is meteen raak en herkenbaar; de stem van Geike, de gitaar van Geerts en; het is zo Hooverphonic! “We are living in a plastic world” horen we Geike zingen met een directe verwijzing naar de wereld waarin we leven en die beheerst wordt door Facebook, Insta en TikTok, om van de invloed van AI nog maar niet te spreken.

Depressie

Die romantische sfeer waar de band zo om bekend staat komt op meer nummers terug. Op “The Best Day Of Our Life” zijn de strijkers rijkelijk aanwezig en nummers als ‘I’m Not The Girl To Kill’ en ‘United States of Amnesia’, met vette knipoog naar de muziek van Nas, luisteren heel makkelijk weg. Toch heeft dit album ook wel een duister randje want Callier kende na de pandemie een periode waarin hij last had van depressies. Op advies van zijn arts begon hij toch weer te schrijven, met dit nieuwe album als eindresultaat en de single ‘Don’t Think’ die in deze lastige periode vorm kreeg. Natuurlijk mag ‘Two Wrongs Right’, het nummer waarmee ze België op het Eurosongfestival vertegenwoordigden, op dit album niet ontbreken.

Melancholiek en melodramatisch

Met triphop-invloeden doorspekte nummers als ‘A Guiding Star At Night’ en ‘Heatwave’  keert de band terug naar de jaren ’90 maar  evengoed weet de band nog steeds te verrassen en Hooverphonic is na bijna dertig jaar nog steeds op zoek naar nieuwe elementen en nuances. Luister maar eens naar het uiterst dansbare “And Then I Found You’ of naar het temperamentvolle ‘Por favor’ waar we Mariachi-blazers horen. Verder is ‘The Night Is Long’ een interessante track want onder de wat sprookjesachtige sfeer wordt een wat meer duistere boodschap zichtbaar. Met Fake Is The New Dope is Hooverphonic weer helemaal terug. De melodielijnen zijn wederom rijk en soms melodramatisch, de arrangementen weelderig en melancholiek en altijd is er die stem van Geike en de gitaar van Geerts. Laten we hopen dat er een tour volgt met een aantal Nederlandse speeldata want op dit moment is dat nog niet het geval. Tot dan moeten we het met deze plaat doen; iets wat vast gaat lukken. Veel luisterplezier!

10 april 2024