Bij de naam Historian gaat er wellicht een belletje rinkelen want de band uit het Noorden van Nederland deed mee in de 2023-edtitie van de nationale Popronde. Onlangs was er de release van het debuutalbum Mythologies en na enkele luisterbeurten zijn we overtuigd; in deze band zit absoluut (rock)muziek in!

In het spoor van The Vices

Ze waren ook al in Berlijn met The Vices, de band die nu echt doorgebroken is, en gaan de komende maanden op tour waarbij onder andere een optreden op Waterpop op de agenda staat. Joris Boerma (vocals, guitar). Lissie Van De Laar (keys, vocals) Niek de Vries (drums) en Ravi Pakker (bass) vormen sinds eind 2022 het kloppend hart van deze formatie die ooit als éénmansinitiatief van Boerma ontstond. En het woord “kloppend” komt niet zo maar uit lucht vallen want Mythologies is echt wel een album vol met pulserende en stuwende rocknummers waarbij de invloed van bands als Led Zeppelin, Jack White en ook onze eigen DeWolff hoor- en voelbaar zijn. En het mooie daarvan is weer dat de inspiratie die is opgedaan uit “vaders platencollectie” wordt gecombineerd met eigentijdse invloeden.

Een eigen signatuur

Tien nummers die garant staan voor een aanstekelijke dosis energie. Geen laagje glazuur, nee het is veel meer vintage fuzzrock met de nodige dosis 70’s invloeden, aangevuld met wat Glamrock. Neem een nummer als ‘Lady Of Fire’ dat akoestisch opent maar waarbij het natuurlijk geen verrassing is als het na bijna twee minuten toch heerlijk ontbrandt. Zo kiest de band duidelijk voor een eigen signatuur; stevige nummers maar altijd op zoek naar een balans van instrumenten, waarbij het Hammondorgel (Lissie van de Laar) en het gitaarspel van Boerma wel voor dat beetje extra cachet zorgt zoals bij het stuwende ‘Generation’. Nummers als ‘Hell Over Holy Water’, ‘Deeper End’ en ‘Queen Of Hearts’ kennen een ongekende dynamiek en energie en het is eigenlijk pas bij afsluiter ‘Apollo’ dat de band de teugels laat vieren. Het analoog en akoestische begin is fraai maar het kan natuurlijk niet anders dan dat de band met een apotheose afsluit.

“das best een goed bandje…..”

In een eerder interview omschreef Boerma de intenties van de band over hun sound wel mooi:  “Het is een beetje een cliché, maar onze muziek is voor iedereen. Er is wel een tweedeling te zien tijdens de optredens. Je ziet mensen van onze eigen leeftijd die het heel tof vinden, studenten bijvoorbeeld, die direct een reactie hebben, die meeswingen en luid klappen. En dan heb je mensen die wat achteraan staan, die je ziet denken: ‘dat is best een goed bandje’. Dat zijn meer mensen van mijn ouders’ leeftijd. Maar juist die mensen komen vaak naar ons toe en vertellen over de topbands die ze vroeger hebben gezien, nog in een wat kleinere zaal. Dat vind ik heel cool, want dan zien ze iets van die bands terug in ons. Er was eens iemand die begon over Peter Green’s Fleetwood Mac en iemand die begon over Wings. Dat vind ik dan wel echt heel erg mooie complimenten.” Niet alleen qua sound heeft de band een eigen identiteit, ook qua looks is band lekker retro. Veel luisterplezier!

25 april 2024