De Amerikaanse singer-songwriter MC Taylor wist het debuutalbum Country Hai East Cotton in 2009 met Scott Hirsch te presenten. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is er een volledige band, een nominatie voor best Americana album en heel wat EP’s en albums.

Met Jump For Joy weet de band een verhaal te vertellen van een puber dat op zoek is naar de positieve drive van het leven. Het verhaal komt na dat Taylor zijn periode van Covid heeft vertaald in zijn recent album Quietly Blowing It uit 2021.
Met een positief geluid en gedachte laat hij het ingewikkeld verhaal achter zich. Het nieuwe album start met  There is no such thing as a simple song. Het geeft direct aan dat het Taylor het al lastig vind om na 20 jaar een positief georiënteerd nummer te schijven. Toch is het allemaal goed gelukt. Met een song ‘Nu-Grape’ dat een lekkere popsongs is dat de soul in de samenzang kent weet het album te swingen. “Jesus is Bored’, daar moest nog wat mee gebeuren en het rock gedreven ‘Feeling Eternal’ doet denken aan een Prince song.

Met een gat in de lucht weet men de rock and roll met een vleugje jazz in ‘Jump For Joy’ te brengen. Een ontspannen popsong ‘The Wondering’ weet de band de kern van het album terug te brengen in een liedje. Het is muzikaal allemaal wat divers en zoekt Taylor de juiste balans. Door de diversiteit klinken de songs erg divers, maar de basis in de composities lijken meer hetzelfde te zijn wanneer je ze vaker beluisterd.
Het klinkt alsof het allemaal aan je voorbij gaat, terwijl het ook in je hoofd blijft hangen. Hiss Golden Messenger en MC Taylor blijft lekkere albums maken met altijd weer een verrassende wending.

3 september 2023