De Nederlandse schrijver en theatermaker weet al jaren de Nederlandse muziekscene plezier te geven met zijn mooie albums. Wanneer de liedjes de route langs de theaters gaan, zijn  ze verpakt in een mooie theater presentatie. Tussen de liedjes door weet van Veen mooie, grappige, serieuze verhalen te vertellen. Deze verhalen komen terug op de plaat.

Het is al vanouds dat cabaretiers dit doen en voor van Veen geldt dit al vanaf 1968. Het rondje langs de Nederlandse theatervelden kent een hoogtepunt in Carre te Amsterdam. Zelfs voor deze puur Utrechternaar. Het eerste album Live in Carre verscheen in 1971.
Inmiddels heeft hij zijn 75ste verjaardag mogen vieren en is dit de registratie van deze tour.
Dit jaar was een druk jaar voor van Veen. Naast dit album verscheen een kinderliedjes album en een album voor Moeders, zowel in het Nederlands als in het Duits.

Dit Live album is nummer 8 als het gaat om live albums van van Veen. Met Kees Dijkstra, Jannemien Cnossen en Edith Leerkes worden de liedjes van ‘De Zevensprong’ tot John Lennon’s ‘Look At Me’ vertokt. De basloopjes gaan samen viool melodieën en gitaar getokkel maken songs als ‘Als Het Goed Is’  als juweeltjes. Natuurlijk worden de hits als ‘Zo Vrolijk’ en ‘Suzanne’ in de sfeer van de productie vertolkt. Met ‘Vergist’ weet van Veen politiek en maatschappelijke thema’s aan te stippen. Het zijn verhalen waar je over naar mag denken en dan in een mooie jazz, singer-songwriters vorm vertolken.

Met het liedje ‘Mazzel’ vertolkt men het recente album, al is deze setlijst een overzicht van allerlei liedjes die door de jaren heen voorbij zijn gekomen.
Het is niet vreemd dat deze man nog steeds volle zalen trekt en met zijn vorm  van vakmanschap het jong en oudere publiek weet te betoveren. Daarvoor hoef je alleen dit album maar te luisteren. Het neemt je mee in een avond theater waar van Veen voor je speelt, al zit je thuis op de bank. Is dat klein kunst of Kunst met hoofdletter K.

26 november 2022
In dit bericht:
Translate »