Hater – Sincere

De Zweedse formatie Hater liet volgens velen met Siesta uit 2018 eigenlijk al een onuitwisbare indruk achter; de gruizige gitaarpop van de band uit Malmö met frontvrouw Caroline Landahl voorop.

Frontvrouw Caroline Landahl

Het jaar dat Siesta uitkwam stond de band ook op Eurosonic Noorderslag en ook daar maakte de band indruk. In de jaren daarna waren er een aantal mutaties in de formatie en naast Caroline bleef alleen Måns Leonartsson van de originele bezetting over en werd de band weer gecompleteerd met Frederick Rundquist en Rasmus Andersson. Ook op Sincere is daar weer die shoegaze-sound en nog steeds is de sound misschien wat ongepolijst maar dat is natuurlijk ook de charme van deze band. De drums en de strakke baslijn vormen de basis bij opener ‘Something’ waarna Caroline al snel invalt en haar wat lijzige stem een mooi contrast vormt. De wat groezelig klinkende elektrische gitaren doen de rest en daarmee is de aftrap van dit derde album een feit. Vervolgens laat de band het gaspedaal wat vieren bij ‘I‘m Yours Baby’ waar een bitterzoete gitaarriff de basis vormt. Nog iets fijner is dan weer ‘Bad Luck’ dat heerlijk voortkabbelt en het prima doet tijdens een roadtrip door de Scandinavische landen.

Sterk shoegaze album

Na het sterke begin vinden we dus een aantal wat rustigere tracks zoals ‘Proven Wrong’ maar halverwege is daar dan gelukkig het wat stevigere ‘Brave Blood’ waar de gitaren de dienst uitmaken. Want laten we voorstellen dat de gitaarpop van de Zweedse formatie sterk is en ook wat zwaarder is aangezet dan op het debuut. ‘Far From A Mind’ snelt je speakers uit en met ‘Renew, Reject’ is daar misschien wel het beste nummer op Sincere; de mooie gitaarlijnen zijn in perfecte balans met de haast serene stem van Caroline en bij dit nummer zijn alle elementen echt in evenwicht. Met de afsluiter ‘Hopes High’ pakt de band terug naar de wat stevigere sound zodat Sincere echt een kop en een staart krijgt. Maar voor die afsluiter is er met ‘Summer Turns To Heartburn’, het langste nummer op het album,  nog een hoogtepunt en nergens klinkt de Zweedse zangeres zo breekbaar als hier. Sincere is een logische opvolger en de band levert een meer dan puik shoegaze album af. Veel luisterplezier.

18 mei 2022