Hammerfall – Hammer Of Dawn

De Zweedse metalband Hammerfall is alweer ruim vijfentwintig jaar een gevestigde naam in de metalwereld. Na hun debuut in 1997 met Glory To The Brave is dit hun twaalfde studioalbum Hammer Of Dawn. Met Joacim Cans op zang, oprichter Oscar Dronjak en Fredrik Larsson op gitaar en achtergrondzang, Fredrik Larsson op basgitaar en David Wallin op drums levert Hammerfall weer een sterk staaltje bombastische powermetal af.

Het album

Hammer Of Dawn opent met ‘Brotherhood’, een gevarieerde midtempo track met een snel tussenstuk en strakke gitaarsolo. Daarna volgt het midtempo ‘Hammer of dawn’ wat met een strijkerachtig stukje mooi wordt ingeleid en op dezelfde wijze ook mooi afgerond wordt. Met ‘No son of Odin’ wordt er een hoger tempo opgezocht en de manier van zingen en hoe gespeeld wordt, geeft het een spannend gevoel. ‘Venerate me’ gaat door met een lekker powertempo en heeft een bijdrage van King Diamond die een aantal regels meezingt. ‘Reveries’ is een afwisselende track met een lekker ritme wat goed samenloopt met de zang. ‘Too old to die young’ begint gelijk uptempo en heeft een positieve vibe. Met ‘Not today’ krijgen we de eerste powerballad met een heel fijne melodie en gitaarspel. Het begin van ‘Live free or die’ wisselt zich af met stops en knalt daarna lekker los. Op een gegeven moment lijkt het even afgelopen te zijn, maar dan knalt het toch nog even lekker door. ‘State of the W.I.L.D.’ begint rustig met zang en gitaar en barst daarna los, afgewisseld met stops tussendoor. Het album wordt afgesloten met uptempo en heavy ‘No mercy’.

Klassiek Hammerfall

Hammer Of Dawn is wat je van Hammerfall kunt verwachten. Het is niet vernieuwend, maar wel van kwaliteit. Hammerfall blijft goede melodieën, sterke zang en strak ingespeelde muziek (en natuurlijk niet te weinig gitaarsolo’s) afleveren. Wat ze ook goed doen is dat ze de balans weten te vinden in de thema’s waar ze over spelen. Waar het bij andere bands nog wel eens cheesy kan worden, staat dit als een huis.

Te zien in Nederland

13 september 2022 @ 013 in Tilburg samen met Helloween als onderdeel van de United Forces 2022 tour.

15 maart 2022