Afgelopen weekend vond het Roadburn festival weer plaats in Tilburg. Het staat bekend om zijn bijzondere dynamiek en het programma. Eén van de acts aanwezig was de Nederlandse formatie Habitants die onlangs hun tweede album Alma uitbrachten.

Krachtige formatie

Alma was aan de aandacht van deze recensent ontsnapt om eerlijk te zijn. En dat is niet terecht want dit album verdient simpelweg aandacht. De band bracht hun debuutalbum One Self in 2018 uit en toen hadden de bandleden Anne van den Hoogen (Rosemary & Garlick) en René Rutten (The Gathering) al de nodige vlieguren gemaakt. Aangevuld met bassiste Mirte Heutmekers, gitariste Gema Pérez en drummer Jerôme Miedendorp de Bie ontstond deze nieuwe, krachtige formatie. De relatieve stilte van ruim vijf jaar betaald zich uit in een album vol met dromerige, diepgaande en soms wat mysterieuze tracks.

Bijzonder stemgeluid

Opener ‘Highways’ is meteen richtinggevend met de uitgebalanceerde mix van Indierock en shoegaze waardoor die wat donkere, mysterieuze sfeer meteen wordt neergezet. Vervolgens is er met ‘Youth’ één van de absolute hoogtepunten van het album; diepe pulserende synths vormen de basis voor dit opzwepende nummer waarbij de zang van Anne een prachtig contrast vormt met de rest van het nummer. Dat Anne over een bijzondere stem beschikt met ongekende mogelijkheden wordt gaandeweg het album steeds duidelijker zoals op het uptempo ‘Future You’ of het wat rustigere ‘Morgen’, waar ze bewijst makkelijk de hoge registers aan te kunnen. Door alle tempowisselingen wordt de volwassenheid en de kracht van de band nog duidelijker. ‘I Knew’ is groots en meeslepend en ‘The Waiting Room’ is met ruim zeven minute de langste track en een reis naar het innerlijk van de hoofdpersoon.

Dromerig, integraal luisteralbum

Maar Alma is veel meer; zo is het rustige ‘Cod Fishing’ adembenemend mooi en waarschijnlijk het beste nummer van dit tweede album. Door de band wordt er een soort van spookachtige, donkere sfeer gecreëerd; een rustig psychedelisch rocknummer met knap helder gitaarspel van Rutten en die altijd aanwezige, prachtige stem van Anne. Het titelnummer, ‘Alma’ betekent “ziel” in het Spaans, is complex en een soort van ontdekkingsreis. Niet alleen muzikaal, maar ook tekstueel want ook de tekst gaat over een vrouw die op zoek is naar haar identiteit. Alma laat zich het beste als integraal album beluisteren want je doet jezelf te kort om zo maar een track in een speellijstje op te nemen. Overigens krijg je bij het fysieke exemplaar ook nog een bonustrack. Alma is een krachtig, on-Nederlands goed album geworden en Habitants slaagt erin een bijzondere sfeer te creëren met een fraaie spanningsboog. Veel luisterplezier!

22 april 2024