De Zweedse rockband H.E.A.T. werd in 2007 opgericht. Inmiddels is de band doorgebroken tot een van de betere melodieuze rockacts van de wereld. Het probleem in Nederland is dat de rock niet vaak op de radio is en dat het aan veel mensen hier voorbij gaat.

De band wist als supportact voor Scorpions en Whitesnake het goed te doen en hier past de band ook goed. Inmiddels is zanger Erik Grönwall vertrokken en is hij inmiddels ingelijfd bij de Amerikaanse rockband Skidrow. Dat brengt voormalig zanger Kenny Leckremo weer terug op het oude nest. Maar niet zonder succes. De band weet met Force Majeure een heerlijk melodic rock album te brengen.

De single ‘Hollywood’ is pakkend voor de Amerikaanse markt. Het heeft een lekker volle rocksound met aanstekelijk refrein. De band weet tevens sterk te beginnen met ‘Back To The Rythm’. Het is dan ook een credo voor dit album om alles in de band weer in balans te krijgen . Met  ‘Nationwide’ weet men nog een soort van Scorpions song te maken. Hier heeft de band wellicht veel geleerd en weet deze rocksound een Amerikaans sausje te geven. Zo is het ‘Harder to Breathe’ een juweeltje geworden.

Het album ‘Into The Great Unknown’ was al een juweeltje van deze band, maar nu mag er nog eentje genoteerd worden. Met de ballad ‘One of Us’ weet men een cliché song te brengen, maar blijft het wel erg mooi. Van piano intro naar het bombastisch refrein werkt altijd goed in deze rock. ‘Paramount’  kent even een verrassend intro, pakkend en met een andere beat even verrassend.

Daar waar Europe zijn zegetocht vierde, zou dit voor H.E.A.T met dit album ook kunnen gelden. Dat de band even de snelheid erin kan gooien doen ze met ‘Demon Eyes’. Al zit er nog een verrassend lekker nummer aan het eind van het album met ‘Wings of A Aeroplane’. Hierdoor is het album gevarieerd genoeg en laat men even weten dat men hier niet onder vlag van  Frontiers wil vallen. earMusic geeft meer ruimte aan de band voor het creatief proces en dat is te horen!

1 augustus 2022