Ze leverde met Lionheart en Eno Axis eerder al twee prachtige albums af en met de release van haar derde album Every Acre zijn de verwachtingen wederom hoog gespannen. We hebben het hier over de 41-jarige singer/songwriter H.C. McEntire, afkomstig uit North Carolina, die we ook nog kennen van haar werk met de band Mount Moriah. Het kind van “The Blue Ridge Mountains” is tegenwoordig woonachtig in Durham, uiteraard of nog steeds, in North Carolina.

Mooi, warm stemgeluid

Met de band Mount Moriah, ook afkomstig uit dezelfde staat, leverde Heather al enkele sfeervolle albums af die zich ook op het snijvlak van Roots, Americana, Country en Folk bevinden. Na hun derde album How To Dance (2016) ging de singer/songwriter door een depressie en besloot solo verder te gaan. Haar solodebuut Lionheart uit 2018 kreeg lovende kritieken en ook het ietwat minder gepolijste Eno Axis is een fraai staaltje singer/songwriter-werk. Met dit nieuwe album blijft ze eigenlijk dicht bij haar eigen “roots”-geluid en klinkt dan ook vertrouwd. Meteen bij opener ‘New View’ word je weer gegrepen door die warme, soms zwoele en ietwat Bluesy stem van Heather. Het feit dat ze je deelgenoot maakt van haar persoonlijke worstelingen en maatschappelijke betrokkenheid zorgt ervoor dat ze als het ware naast je komt staan. In deze openingstrack neemt ze ons mee naar haar hang naar liefde (“Bend me and break me/ Split me right in two/ Mend me and make me/ I’ll take more of you/ In the high hunter’s moon”) en verlangen.

Vanuit je luie stoel genieten van het landschap

Met ‘Turpentine’ noemen we het meest in het oog springende nummer. Het nummer begint ook weer in die bekende stijl maar wordt gaandeweg knap uitgebouwd met meer dan vinnige en energieke gitaarriffs van Luke Norton op gitaar en Indigo Girls’ Amy Ray als tweede stem. ‘Dovetails’ neigt iets meer naar country en bij het fraaie ‘Soft Crook’ neemt ze ons mee in haar angst voor eenzaamheid. Verder luisteren nummers als ‘Big Love’ en ‘Wild For The King’ gewoon lekker weg, klinken vertrouwd en soms zijn ze dus ook persoonlijk zoals ‘Rows Of Clover, waar je haar pijn in de tekst hoort doorklinken (“It ain’t the easy kind of healing / When you’re down on your knees, clawing at the garden”). Verder is ‘Shadows’, waar Heather vocaal vergezeld wordt door S.G. Goodman, één van de hoogtepunten het album. Het is helemaal niet erg dat Every Acre niet echt verrassend of vernieuwend is. Je krijgt het gevoel al mijmerend vanuit een oude stoel op een veranda met een versleten deken over je benen heen en weer te wiegen. Je laat je blik over het glooiende landschap van North Carolina glijden onder het genot van een fraai stukje roots-muziek. Mooier hoeft het leven soms niet te zijn. Overigens zijn de sterke teksten nog terug te lezen in het bijgevoegde boekje. Every Acre is een prachtalbu geworden. Veel luisterplezier!

3 februari 2023