De Amerikaanse rockact Greta van Fleet werd 10 jaar geleden opgericht. Binnen de media wordt nogal gediscussieerd of deze band wel of niet juist handelt. De sound van deze band doet erg denken aan de 70’s sound van Led Zeppelin. En of dit wel of niet modern genoeg is etc. Veel gezeur lijkt me omdat er nu zoveel bands met commerciële doeleinden een sausje van de jaren 80 erin gooien. Greta van Fleet is puur en houdt van de sound van Led Zeppelin en brengt dit op hun wijze weer terug.

Het is mooi dat zanger Josh Kiszka dezelfde sound kent als Robert Plant. De rocksound van Greta van Fleet sluit aan bij de jaren 70 rock en klinkt als een klok! Met Starcatcher komt de band tot hun vierde album. En eerlijkheid moet zeggen dat ze iedere keer weer beter worden.

The 70’s van nu

Het album begint al met ‘Fate of The Faithfull’ en mag best worden vergeleken met ‘No Quarter’ van Led Zeppelin of het prachtige ‘Meeting The Master’, dat wordt vergeleken met ‘Thank You’. Alsof Led Zeppelin niet in gelijke herhalingen valt. Toch is het al geweldig dat je tot deze kwaliteit van componeren komt, waar menig iemand niet in de buurt komt. Het zijn dan ook heerlijke songs. Of het ‘Frozen Light’ met de heerlijke gitaarsolo en opzwepende zangpartijen en mix van akoestische gitaren en elektrisch van ‘The Archer’. De Rock and Roll van de ‘Runway Blues’ laat even een andere kant van de band zien.

Farewell

De band weet toepasselijk met het ‘Farewell For Now’ te eindigen. Een song om te laten weten dat de tour weer los gaat en dat het wel even kan duren voordat er weer zo’n mooi album van hen op de draaitafel ligt.

Live:

8 november – Amsterdam, Ziggo Dome
12 november – Brussel, Forest National