Gregory Porter – Still Rising

De Amerikaanse zanger Gregory Porter heeft een heerlijke soul stem. Vanuit de kerk naar de musicals waar hij zich verder ontwikkelde als jazzzanger. De man weet zich binnen de jazz te onderscheiden door een soulvolle sound, waardoor het ontspannen is om naar te luisteren. Hij won al Grammy Awards voor de categorie Best Jazz.

All Rise

Afgelopen jaar verscheen het album ‘All Rise’. We kennen het verhaal m.b.t. de Covid en dat bracht Porter om nog een album op te nemen. Deze krijgt een toepasselijke titel mee Still Rising. De tijd heeft Porter gebruikt om 9 nieuwe songs op te nemen. Net te weinig voor een volledig album, waardoor Still Rising een aanvulling krijgt van 9 songs. Met dit dubbel album krijgt de tweede schijf. Hierop staan duetten met o.a. Jamie Cullum (‘Don’t Let Me Be Misunderstood’), Nat King Cole (‘The Girl From Ipanema’) Ella Fitgerald (‘People Will Say We Are In Love’). Ook verrassende combinaties zijn er te vinden. Zoals het Natural Blues met Moby, Raining In My Heart met Buddy Holly en met Paola Faith brengt hij ‘Christmas Prayer’

Nieuwe songs en greatest hits

Porter weet dit album mooi te openen met het nummer ‘Hey Laura’. Een mooi beeldend verhaal waar je zo in de film mee gaat. Van de pop georiënteerde jazz songs weet Porter wederom een toegankelijk album te maken. De optelsom van de letters ‘LOVE’  en 1960 What? zijn geestig gevonden. Maar de hits ‘Holding On’, ’Liquid Spirit’ en ‘Revival’ mogen niet op dit album ontbreken.

Het is een mooie combinatie van Greatest hits met nieuwe songs die naadloos op elkaar aansluiten. Een heerlijk album voor de donkere dagen met kaarsjes en wijn.

28 november 2021