For I Am King is een Nederlandse metalband bestaande uit Alma Alizadeh op zang (volledig grunts en screams), Wouter Cammelbeeck en Koen Scheepens op gitaar, Jurgen van Straaten op basgitaar en Ivo Maarhuis op drums. Ze spelen een combinatie van metalcore en melodieuze death metal. For I Am King heeft sinds de oprichting in 2013 twee goed ontvangen albums uitgebracht; Daemons uit 2016 en I uit 2018. Hoog tijd om het tienjarig bestaan van de band te vieren met hun nieuwe plaat Crown.

‘Avarice’ heeft een langzame, sfeervolle opbouw om er daarna keihard in te knallen. Dat knallen gaat door met ‘Liars’. ‘Trojans’ is net iets ingetogener ten opzichte van de eerste twee nummers, maar de impact is niet minder. ‘Pariah’ is een duet met John Henry (Darkest Hour). De stemmen van Alizadeh en Henry gaan mooi samen. Het tempo van ‘Pariah’ ligt wat lager, maar het bouwt uit naar een episch nummer. De grunts en screams op een pianomelodie klinken heel bijzonder. ‘Barriers’ opent met een heel fijne gitaarriff. ‘Oblivion’ knalt weer goed door en bevat mooie tempowisselingen en intense vocalen. Het orchestrale geluid geeft ‘Sinners’ wat extra’s. Het is een episch nummer geworden die je meesleept in het verhaal. ‘Bloodline’ lijkt lieflijk te beginnen, maar het duurt maar kort voordat het weer losbarst. Op een gegeven moment wordt de muziek weer wat rustiger, maar de grunts van Alizadeh blijven overeind natuurlijk. Net als op ‘Pariah’ werkt die combinatie goed. Crown sluit af met ‘Disciples’ waarop ze nog even goed laten horen waar ze goed in zijn.

Crown is een recht toe recht aan plaat worden. Dat zie je alleen al aan de titels van de nummers die allemaal uit één woord bestaan. Pure metal is wat je krijgt. Niet met van alles er omheen. For I Am King is goed in keiharde metal gecombineerd met pakkende melodieën, genoeg mooie gitaarriffs en afwisselende drums. Daarnaast blijven de vocalen van Alizadeh technisch heel goed. Het kan vervelen als er niet wordt afgewisseld met clean vocals, maar zij weet er voldoende variatie in te leggen. Crown is in eigen beheer uitgebracht. Wat vaak opvalt in de mix als het in eigen beheer is uitgebracht, is dat de zang als het ware wat ‘bovenop’ de muziek igt. Dat is hier niet het geval. Het is een goede opname geworden. Crown is minstens zo goed als z’n twee voorgangers.

Te zien in Nederland

Vrijdag 27 januari 2023 in Volt te Sittard

Zaterdag 28 januari 2023 in Gebouw-T te Bergen op Zoom