De rockband Fleetwood Mac kent nogal heftige periodes.

Afgelopen jaren toerde de band zonder Lindsey Buckingham, kreeg John McVie kanker en overleed in 2022 zijn ex-vrouw en zangeres/ toetsenist van Fleetwood Mac Christine McVie.

Een album met verhaal

De band leent zich voor een film en daarin speelt de periode rond het classic album Rumours een belangrijke rol. De Britse band was vooral bekend als blues rock band met gitarist Peter Green (overleed in 2020). Wanneer Green vertrekt sluit solo zangeres Christine Perfect (later McVie) aan. Al blijft het rommelen in de band en na allerlei romances vertrekt de band naar USA en het Amerikaanse duo Buckingham en Stevie Nicks bij Mick Fleetwood en John McVie aan.

Rumours

Het bracht het titelloos album uit en met succes. De band toert verder en relationele spanningen ontstaan er binnen de band. De gemoederen lopen hoog op voor en  tijdens de opname van het album. Het bracht bijzonder emotionele songs met zich mee waaronder het ‘Don’t Stop’, ‘Go Your Own Way’, ‘Dreams’ en ‘The Chain’. Toch werd dit het best verkochte album van de wereld totdat Michael Jacksons Thriller verscheen. En zijn de meeste songs door vrouwen Christine en Stevie Nicks geschreven.

Rumours Live

Met al deze ingrediënten dient men het contract te volbrengen en er volgt een tournee. Deze begint op 29 augustus 1977 in het Forum Inglewood California.
Drie dagen zijn uitverkocht en de spanning staat erop en de band opent met ‘Say You Love Me’.
Het werden energieke shows die zijn opgenomen. Met heerlijke songs van het album Rumours ‘Gold Dust Woman’, ‘Landslide’ en de bovenstaande hits. Het ‘Oh Well’ heeft men van de bluesperiode  overgenomen in de setlijst. Maar het beroemde Black Magic Woman en Albatross werden van de setlijst gehaald.

Het album Rumours Live is dan ook een heerlijk album. Een album om even terug in de tijd te gaan en Fleetwood Mac in hun beste tijd horen. Zeker wanneer je het gitaarwerk in  ‘Over My Head’, ‘Second Hand News’ en ‘The Chain’ hoort. Zowel Stevie Nicks en Christine McVie zijn heerlijk bij stem met ‘Rhiannon’, ‘Landslide’ en ‘SongBird’. Rockt het allemaal met ‘Go Your Own Way’ en het emotionele  7 minuten durende ‘Gold Dust Woman’.

Het album is dan ook een stukje geschiedenis van deze band en dat maakt het album en aanloop naar dit concert juist bijzonder, naast dat dit een beladen show was en hier veel energie uit voort vloeide.

7 september 2023