Eyes Wide Open – Through Life And Death

Eyes Wide Open is een moderne metalband uit Zweden en bestaat uit Erik Engstrand (zang), Kristofer Strandberg (gitaar), Jesper Lindgren (basgitaar) en Lucas Freise (drums). Afgelopen woensdag hadden ze reden tot een feest. Ze bestonden tien jaar en gaven een optreden ter ere van hun vijfde album Through Life And Death.

Melodieuze Death Metal

Eyes Wide Open speelt melodische death metal gecombineerd met een modern geluid en invloeden van metalcore. Through Life And Death bestaat uit twaalf tracks waarvan ‘World on fire’ een intro is. Het geeft een mooi maar onheilspellend geluid. Het daaropvolgende ‘Devastation’ is niet perse wat je direct verwacht, maar zeker verrassend op een positieve manier. Het begint namelijk met een blaas- en strijksectie. Er wordt mooi gevarieerd in stemgebruik en een goede eerste gitaarsolo ontbreekt niet.

Er wordt vervolgd met ‘Fallout’ waarbij het tempo een stuk hoger ligt. De synthesizers hier en daar geven er een interessante draai aan. Op Burn ‘em gebruikt Engstrand meer melodische vocalen wat het een meer opbeurend gevoel geeft. England heeft sowieso een gevarieerd stemgebruik van clean vocals (met een rauwe rand) tot grunts en screams. De meeste emotie zit in ‘Eraser’ waarbij hij af en toe het gevoel er in ligt wat je aan Chester Bennington (Linkin Park) kan doen laten denken.

Twee helften

De eerste helft van het album is sterker dan de tweede helft. Op de tweede helft begint het toch wat meer op elkaar te lijken en er zijn niet echt verrassingen meer. ‘Where death meets paradise’ is nog wel een aardig nummer die de potentie had om wat langer en epischer uitgewerkt te worden, maar wat helaas niet gebeurd is. Toch is Through Life And Death een lekker album geworden met een vrij toegankelijk geluid. De melodieën zijn catchy en soms zelf wat poppy, maar altijd met een goede dosis metal.

12 november 2021