Eric Gales – The Crown

Eric Gales in een van de getalenteerde gitaristen die op deze aardbol rondlopen. Inmiddels heeft hij bijna 20 albums op zijn naam staan. Even alle opnamen die hij als gastmuzikant heeft gedaan daar gelaten. Zijn blues sound weet hij te smeden met rock, rap and roll.

Multi-talent

Met het nieuwe album stelt hij zich zelf even voor om terug te kijken in de tijd in ‘Death of Me’. Met dit nummer weet hij alles in 4 minuten weer te geven. De blues, rock, hiphop, en soul in een song. Met The Storm gooit hij de boeg over de soulsound. Hiermee treed hij in de succes sporen van Joe Bonamassa. Gales beheerst deze sound en weet dit al regelmatig te laten horen. Toch heeft hij de credits niet als Bonamassa gekregen. Zijn aandacht licht vooral in de solo’s die hij in de songs brengt.

Joe Bonamassa

Dat de heren het goed kunnen vinden horen we met het ‘I Want My Crown’. Hierbij sluit Bonamassa aan en hoor je de humor van de heren om de Blues-Crown te delen. Dat de soul sound meer in dit album te horen is dan de blues is wellicht dat Bonamassa achter de knoppen zit en Gales aanstuurt.  Het geeft aan dat de heren deze soul blues opzwepen tot een grote hoogte en de blues laat swingen tot het plafond.  Het heeft te maken met de grote diversiteit in de songs. Het laid back blues ‘Stand Up’ doen de jaren 70 terug brengen, terwijl de Survivor lekker rockt en ‘You Don’t Know The Blues’ het tegenovergestelde weergeeft.

Met ‘I Found Her’ weet hij de trekharmonica weer in beeld te krijgen. Alles draait om de eenvoud en horen we dit nummer als een juweeltje van het gehele album.

26 januari 2022