De gitaaricoon Eric Clapton was vorig jaar nog in Nederland te zien. Dit keer komt de man met een live album dat hij tijdens de tour van 1990 – 1991 opnam. Het vijfde album kwam toenertijde uit. Dit krijgt nu een volledige re-make over en aangevuld met alle beste songs van deze tour.

deel 1

Het album is opgemaakt in diverse delen. Zo opent het album het rockdeel waarmee het album ‘Pretending’ als een heerlijk openingsnummer begint. Daarnaast staan er mooie uitvoeringen van ‘I Shot The Sheriff’, Can’t Find My Way Home’ en ‘Tearing Us Apart’ op. Met een prachtige uitvoering van ‘Knocking On Heavens Door’, ‘Wonderful Tonight’, ‘Layla’ en het meeslepende ‘Crossroads’ is dit deel wellicht met voor de hand liggende songs. Al zijn deze versies zijn vele malen levendiger dan wat we vorig jaar in Amsterdam hebben gezien.

deel2

Het blues-deel is het tweede deel van het album. Met ‘Key of the Highway’, “Have You Ever Loved A Woman’ en ‘My Time After A While’ horen de we de blues man in zijn beste doen. Het is meeslepend zoals alleen Clapton dit kan overbrengen. Het ligt dan in de wijze van het gitaarspel en de sound die hij brengt in de songs. Op deze wijze hoor je hem zelf verliezen in de songs.

deel3

Het derde deel is wellicht het meest opvallende deel. Daar waar Clapton met orkest zijn songs in een ander jasje steekt. Om te beginnen met Crossroads waar zijn improvisatie gepaard gaat met de strak opzwepende blazers die alles tot grote hoogte stuwt. Het begin is er en met ‘Bell Bottom Blues’ en ‘Lay Down Sally’ komt de band en het orkest tot de bekende uitgesponnen nummer  ‘I Shot The Sheriff’. Het is mooi dat men heeft gekozen voor het onbekendere werk als Ray Charles ‘Hard Times’, ‘Can’t Find My Way Home’ en’ Old Love’. Het zijn niet de meest voor de hand liggende songs van Clapton en dat maakt het feest al even mooi. Natuurlijk komen White Room en Layla voorbij, maar
wanneer hij met een prachtige uitvoering van ‘Wonderful Tonight’ doet, is dit deel al meer dan de moeite waard om de box aan te schaffen. Dan is het ‘Sunshine of Your Love’ en de rest gewoon bonus.

Het is het betere werk van Clapton. Een mooie mix van good old songs en onbekend werk. Zeker de moeite waard!!

27 juni 2023