In 2012 kwam, zag en overwon Emeli Sandé. Met haar fantastische debuutalbum Our Version Of Events overrompelde de Britse zangeres de wereld en verkreeg met name in de UK meteen de sterrenstatus. ‘Next To Me’, haar grootste hit tot op heden, is ook afkomstig van dat debuut en nu, ruim 11 jaar later, is daar het vijfde album How Were We To Know van de Britse zangeres.

Openhartig over identiteit

Dit nieuwe album is vooral een album van reflecteren maar ook jezelf durven uitspreken over de liefde, zelfacceptatie en persoonlijke identiteit. Want hoe bijzonder is het dat het wat schuchtere meisje uit Aberdeenshire, Schotland, met een Zambiaanse vader, succesvol is in die bikkelharde muziekwereld? Ze gaf haar studie Geneeskunde aan de universiteit van Glasgow op en verhuisde naar Londen om haar muzikale droom na te jagen. Ze mocht de Olympische Spelen in Londen in 2012 openen en sluiten, kan een schoorsteenmantel vullen met Awards en is absoluut één van de meest succesvolle Britse singer/songwriters ooit. Lastig was het stuklopen van haar huwelijk maar inmiddels heeft ze haar identiteit hervonden en heeft ze een relatie met de klassieke pianist Yoana Karemova. Zelf zegt ze hierover: “I’ve had to really learn how to be free and to allow myself to be completely myself, with my sexuality, my race, my culture”. Combineer dat nog met de artistieke vrijheid die Emeli op dit moment heeft na het aflopen van haar contract bij Virgin en het tekenen bij Chrysalis, het label dat met een tweede leven bezig is, en je hebt genoeg invalshoeken om een album te schrijven.

Soul, R&B, Pop en een vleugje Gospel

Al die onderwerpen en reflecties komen samen op het nieuwe album How Were We To Know. De elf liedjes brengen ons een fijne blend van Soul, R&B en Pop met zo nu en dan wat Gospelinvloeden en zelfs een voorzichtig uitstapje richting Reggae met het soepele ‘Lighthouse’.  Dit vijfde album kent met het krachtige ‘All This Love’ een ijzersterke opener; Soul, Pop en Gospel worden moeiteloos met elkaar vermengd en het nummer wordt absoluut door de stem Emeli gedragen. Want over de bijzondere en unieke zangkwaliteiten bestaat geen twijfel. Vervolgens is daar het speelse en upbeat ‘My Boy Likes To Party’, een absolute hit-in-de-dop. Maar belangrijkste nummer is waarschijnlijk toch het wat langzamere ‘True Colours’, waarin Emeli haar ontdekkingsreis naar haar eigen identiteit beschrijft. Het nummer wordt knap uitgebouwd en ze is meer dan openhartig als we haar “God’s sense of humor’s a littlе peculiar / But you gotta laugh to survive / And sometimеs it’s hard / To be who you are” horen zingen.

Beste album tot op heden?

Zo neemt Emeli ons aan de hand mee en valt er volop te genieten en wisselen rustige en uptempo nummers elkaar af. ‘End Of Time’ is een echte powerballad en ‘Too Much’ is een gevoelige pianoballad. Daarentegen zijn er meer uptempo nummers zoals ‘Nothing We Can’t Handle’, het energieke ‘Like I Loved You’ en de al uitgebrachte Soulpop single ‘There For You’. Het met emotie en passie doordrenkte titelnummer is met recht het hoogtepunt van het album en vocaal schittert de inmiddels 36-jarige Emeli. De afsluiter ‘Love’ kunnen we muzikaal ook in dat spectrum plaatsen; begeleidt door piano en wat percussie is het Emeli die vocaal nog één keer excelleert. Het nummer krijgt, mede door de harmonieuze samenzang, een gospelachtig karakter mee en wordt gaandeweg steeds krachtiger. Als we één conclusie moeten trekken is het dat de rijzende ster van 2012 is getransformeerd naar een zelfverzekerde, onafhankelijke singer/songwriter.  How Were We To Know is niet vernieuwend maar Emeli Sandé levert waarschijnlijk haar beste album af. Veel luisterplezier!

29 november 2023