Elusion is een Belgische symfonische metalband bestaande uit Evy Verbruggen op zang, Domingo Smets op gitaar en Frederik van Mieghem op drums. Elusion is gevormd in 2015 nadat Smets zijn vorige band Ancient Rites verliet en zijn energie in een nieuw project wilde steken. Dat jaar volgden ook de andere bandleden. In 2016 brachten ze hun eerste EP genaamd Desert Of Enticement uit. In 2019 volgde hun eerste studioalbum Singularity onder het label Art Gates. In de coronaperiode heeft Elusion gedwongen een stap terug moeten doen. Deze periode hebben ze gebruikt om zich te focussen op het schrijven van nieuw materiaal. Dit heeft geresulteerd in hun tweede studio-album The Fundamental Paradox die ze als independent release uitbrengen. Elusion bestond eerder uit vijf bandleden, maar op The Fundamental Paradox krijgen ze ondersteuning van verschillende muzikanten.

Het album opent met ‘… In love and war’. Het heeft een lekker rockend intro en tempo. Qua muziek en zang doet het hier en daar denken aan Asrai. ‘Chiaroscuro’ trekt het tempo door en voegt een mooi koor op de achtergrond toe. ‘Acrimonious’ klinkt meer metal dan de twee voorgaande tracks en heeft een groovy en progressieve sound. ‘Adversity’ lijkt heel even rustig te beginnen. Je hoort piano en koor, maar al gauw gaat het over in een heavier, bombastisch geluid. ‘Science/Fiction’ was de eerste single. Het is het meest bombastische nummer tot nu toe. ‘From the woods to the water’ is wellicht het meest opvallende nummer, want het wijk het meest af van de rest.  Dit komt door het tribal/folk geluid wat je hoort, maar vooral door wat Verbruggen laat horen. Toevallig heeft ondergetekende gisteravond nog naar de serie Vikings Valhalla gekeken waarin een vrouw op eenzelfde wijze zong; een golvende en beklijvende melodie. Heel mooi en betoverend. ‘In balance’, ‘Isochronism’ en ‘Deafening silence’ zijn dan weer echt symfonische metal.

The Fundamental Paradox is een goed album geworden. Qua mix ligt de zang af en toe net iets teveel bovenop de muziek in plaats van dat het samenvloeit, maar echt storend is het niet. Verbruggen heeft een mooie, krachtige stem. Ze laat horen dat ze er verschillende kanten mee op kan. Op bijna alle nummers wordt gegrunt. Dit was niet persé nodig geweest. Het is regelmatig een toevoeging, maar het is ook mooi om het af en toe alleen bij de clean vocals te laten. Elusion weet alle instrumenten goed gedoseerd in te zetten zonder dat het teveel wordt of het een het ander gaat overheersen. Al met al is The Fundamental Paradox een goed album geworden en het is mooi voor de band dat ze niet lang meer hoeven te wachten om de nummers live ten gehore te mogen brengen. De nummers zullen vast en zeker goed tot hun recht komen.

13 januari 2023