Het nieuwe album van Sarah Assbring, beter bekend onder haar artiestennaam El Perro Del Mar, heeft als titel Big Anonymous meegekregen. Met dit zevende album doorbreekt ze een stilte van 8 jaar en kiest ze voor een andere benadering en een complex en persoonlijk thema.

Het willen spreken met de doden

Vanaf de instrumentale opener ‘Underworld’ is dit nieuwe album een reis door een zelf gecreëerde duisternis en meteen wordt door klassieke instrumenten als cello, piano en viool die sfeer kracht bijgezet. Zoals gezegd koos ze voor een andere benadering en misschien wel een beladen thema, de dood. De afgelopen jaren zijn er haar veel familieleden en dierbaren ontvallen en Sarah werd zich bewust van het feit dat ze het verdriet hierover niet los kon laten. Juist dat gevoel, mijmeren en nadenken over de dood en de dierbaren en het misschien wel in contact willen komen met de overledenen vormt de rode draad van dit prachtige maar wat duistere album.

Kate Bush

Met ‘Suburban Dreams’ maken we dan voor de eerste keer kennis met de muzikale vertaling van het toch wel bijzondere thema van dit album. Diepe en donkere synths in combinatie met de lange, wat galmende vocalen van Sarah staan garant voor die sfeer die de Zweedse op dit album nastreeft. Vervolgens is daar met ‘Cold Dark Pond’ één van de prijsnummers van dit album. De melodielijn en muzikale omlijsting heeft een haast neoklassiek karakter en Sarah laat horen hoe divers zij vocaal kan klinken. Bij het spookachtig mooie ‘In Silence’ probeert ze in contact te komen met de doden als we haar “What’s So Important About Life? / I Wish You Would Talk To Me” horen zingen. Qua stemgeluid ligt zo nu en dan de vergelijking met Kate Bush absoluut op de loer.

Minimalistisch en dan weer groots

Als een soort intermezzo is er halverwege nog de instrumentale soundscape ‘The Truth The Dead We Know’, ook zo’n titel die perfect in het gehele concept past. Mooi is het minimalistische ‘Between You And Me Nothing’, dat weer een sterk en mooi contrast vorm met het orkestraal en groots klinkende ‘Wipe Me Off This Earth’. Het album is een bijzondere mix van Ambient, zachte en dromerige pop met absoluut en ontegenzeggelijk dat duistere randje. Voordat we bij de wat industrieel klinkende afsluiter ‘Kiss Of Death’ komen, is er nog het meeslepende ‘Please Stay’ en het ogenschijnlijk ingetogen ‘One More Time’. Ogenschijnlijk want na een kleine drie minuten ontbrandt dit nummer toch echt om uiteindelijk weer in stilte te eindigen. Big Anonymous is geen makkelijk album en het komt het best tot zijn recht als je het integraal, als één verhaal, benaderd. Het bijgevoegde boekje met alle teksten helpt het verhaal nog beter te begrijpen. Toch krijgt het ondanks het duistere karakter na elke luisterbeurt meer glans en ga je dit bijzondere album steeds meer waarderen. Veel luisterplezier!

3 maart 2024