De Amerikaanse rockers, met een vleugje country in hun genen, gaan even terug in de tijd. Het recente album The New OK is inmiddels alweer 3 jaar oud. Een nieuw album is in de maak, maar voordat het zover is gaat de band even terug in de tijd.

De tijd van 2004 waar de band met Jason Isbell. Het is dan ook het laatste album dat de band met Isbell opnam. Wellicht is dit de reden om het album weer uit te brengen. deze week verschijnt tevens het album van Jason Isbell, die inmiddels succesvol country pop maakt.

Toch is dit album zeker voor de fans van DBT als nieuwe fans van Isbell de moeite waard. Het album kent prachtige songs als ‘Tornadoes’ en  ‘TVA’.  Songs waar de country en alternatieve rock kruisen. Naast deze rustigere songs weet Hood met de band ook de rock meer accent te geven in ‘The Day John Henry Died’, ‘The Sand of Iwo Jima’ en het mooie verhaal van ‘Carl Perkins Cadillac’.

Het zijn verhalen uit de jeugd en zijn woonplek in Alabama, die Hood tot beeldende teksten in deze composities maakt. Het sluit aan bij de muziek en Hood weet de extra stem verheffing in de drama te leggen. Van verhalen van families en de wereld waarin men opgroeit met Elvis en KISS. De wereld van Sam Phillips en Sun records, de Amerikaanse volkslegende John Henry en de jongste sheriff van US Buford Pusser, die streed tegen de georganiseerde misdaad. Zijn vrouw overleed in een hinderlaag dat voor Buford bestemd was. Uiteindelijk is de man dor een ongeval om het leven, nadat hij een contract met Bing Crosby had getekend. Onder invloed en zonder veiligheidsgordel staat in de boeken en een autopsie van het lichaam werd genegeerd.

Het bracht Pesser tot een cult held in de US en DBT eerden hem in ‘The Boys From Alabama’, ‘The Buford Stick’ en ‘Cottonseed’. Songs die op dit album terecht zijn gekomen. Het verhaal van Pesser is veelvuldig verteld en kreeg een eigen film/ serie Walking Tall.

Het album is een mooie verbinding van de kwaliteiten van Isbell, Cooley en Hood. Het was de kracht van de band die hen tot grote hoogte schoot. Het is dan ook een zonde dat de verbinding van country en alternatieve rock wordt verbroken door het vertrek van Isbell.

25 juni 2023