Een nieuwe plaat van singer/songwriter Doug Paisley, inderdaad, niet te verwarren met de Country-ster Brad Paisley. Het is ook geen familie van elkaar. Singer/songwriter Doug Paisley is afkomstig uit Toronto, Canada en bracht deze week zijn vijfde soloalbum Say What You Like uit waarbij we naast singer/songwriter werk vooral Folk en Roots invloeden horen.

Universele thema’s en soms persoonlijk

Paisley heeft sinds zijn titelloze debuutalbum uit 2008 naast enkele EP’s een viertal albums uitgebracht die alom lovende kritieken kregen. Zijn muziek is een combinatie van typisch singer/songwriter werk en Folk waarbij de uit Toronto afkomstige Paisley vooral zijn gitaar laat spreken maar daarnaast over een prettig stemgeluid beschikt. Universele thema’s worden aangesneden waarbij Paisley ons ook regelmatig een inkijkje in zijn persoonlijke leven gunt. Daar hoeven we niet lang op te wachten want bij de opener en titelsong ‘Say What You Like’ is daar het die verbroken liefde waarover we Paisley “Don’t mention pale blue eyes softly crying / My love is gone so to carry on  / Just look away while the colours are still drying” horen zingen. Een voorbode van nog meer fraais wat gaandeweg de revue zal passeren.

250 liedjes op de plank…

Voor dit album omringt Paisley zich weer met een aantal prima sessiemuzikanten zoals Darcy Yates op basgitaar, Christine Bougie op gitaar en Don Kerr op drums en kreeg hij hulp van producer Alfie Jurvanen. Naar eigen zeggen had hij een kleine 250 liedjes op de plank liggen die nog niet af waren. Samen met Jurvanen is er herschreven en geschaafd en hebben elf nummers het tot op dit album gehaald. ‘Sometimes It’s So Easy’ wordt mooi klein gehouden en bij het wat meer uptempo ‘Wide Open Plain’ breekt de zon als het ware door de wolken. Maar veel uitbundiger wordt het niet want ook op Say What You Like is alles in balans, klinkt Paisley bescheiden en kleurt hij samen met zijn band vakkundig tussen de lintjes. Met ‘If I Wanted To’ en ‘Make It A Double’ maakt hij smaakvolle uitstapjes naar een wat meer Roots-georiënteerd geluid.

Mooie luisterliedjes

Maar Paisley heeft de gave om ook hele mooie, tedere en breekbare liedjes te schrijven. Een steelgitaar kleurt het prachtige ‘Almost’; een relatief kort nummer dat door de harmonyvocals en het summiere instrumentarium een absolute smaakmaker wordt. Verder zijn ook de ballad ‘I Wanted It Too Much’ en Ýou Turn My Life Around’ mooie singer/songwriter liedjes met een mooie bijdrage van Felicity Williams als tweede stem.  Met ‘Holy Roller’ beweegt Paisley weer naar de Folk en zoals zo vaak bewaart ook Paisley zijn sterkste nummer voor het laatst; het midtempo ‘Old Hometown’ roept dat melancholische gevoel op bij iemand die achterom kijkt naar daar waar hij opgegroeid is en waar hij zijn vriendschappen had. Say What You Like is een erg toegankelijk album en de elf nummers luisteren makkelijk weg. Paisley bewijst dat hij een meer dan gemiddeld singer/songwriter is en verpakt de verhalen in smaakvolle, melodieuze liedjes die diverse muziekstijlen raken. Een erg fijn album. Veel luisterplezier!

21 maart 2023