Dope Lemon – Rose Pink Cadillac

De 35-jarige Angus Stone is onder zijn muzikale alias Dope Lemon terug met zijn nieuwe album Rose Pink Cadillac. Ook deze plaat heeft door de wereldwijde pandemie vertraging opgelopen maar dit derde album is na Honey Bones en Smooth Big Cat nu toch eindelijk voor iedereen beschikbaar.

Solo, met zijn zus Julia en als Dope Lemon

De in Sydney geboren Stone heeft al een respectabele carrière opgebouwd; als soloartiest bracht hij al werk uit maar het grote succes kwam toch met de muziek die hij met zijn zus schreef als Angus & Julia Stone en de vier albums die ze samen uitbrachten. Verder kennen we Angus natuurlijk als Dope Lemon, de man die er steeds in slaagt om muziek te maken die het best gedijt onder de Australische zon en die ideaal is om te onthaasten. En die uiterst laid-back achtige sfeer is precies de rode draad die we ook weer op Rose Pink Cadillac terug horen en die misschien wel in optima forma wordt neergezet in de al eerder uitgebrachte single ‘Every Day Is A Holiday’.

Zorgeloze vakantiemodus

De wat zonnige en met funky gitaren versierde titeltrack is de opener van dit nieuwe album en zorgt meteen voor die wat laid-back achtige vibe die we kennen van eerder werk van Stone. Vervolgens trapt hij met nummers als ‘Kids Fallin’ In Love’ en ‘Sailor’s Delight’ nog verder op de rem en zien we ons zelf in vakantiemodus en zorgeloos op een Australisch strand onder een parasol genietend van al het moois dat het leven te bieden heeft. Dat fijne, haast ongedwongen gevoel is misschien ook wel de achilleshiel van deze plaat want de ietwat Lo-Fi achtige productie komt eigenlijk nergens echt los, uitgezonderd van het wat psychedelische en soulvolle ‘Howl With Me’. Ook het wiegende ‘Every Day Is A Holiday’ is één van de betere tracks waarbij we ook Winston Sufshirt horen en de blazers voor wat extra diepgang zorgen.

Fijne gitaarlijntjes

Soms zijn nummers wel wat erg “spacy” zoals ‘High Rollin’ waar Stone zijn stem regelmatig vervormd en waar hij samen met Louise Verneuil een deuntje in het Frans zingt alsof het hier om een Australische chanson gaat. Je moet dus zoeken naar nummers die wat vaart in het album brengen en ‘God’s Machete’ met een strakke basgroove is daar de beste exponent van. Dat Stone zingt dat hij een monster met stemmen in zijn hoofd is laten we verder in het midden. Daarnaast moeten we  ‘Lovesick Brain’ nog vernoemen want mede door de fijne gitaarlijntjes en extra stemmen is dit misschien wel het beste nummer. De weer ietwat vreemde afsluiter ‘Shadows In The Moonlight’ gaat wel over levenservaring; je moet dansen in het licht van de maan om je ware liefde te vinden.

Elke dag voelt als vakantie

Rose Pink Cadillac is een album dat prima in de lijn van de voorgaande albums van Stone past en voelt als een logisch vervolg; op de één of andere manier slaagt hij erin om de urgentie los te laten en een deken van ongedwongenheid over ons heen te draperen. Net zoals bij zijn vorige albums staat er een getekende citroen voor zijn hoofd op de zonnige albumcover afgebeeld. De wereld staat in brand maar vanuit het land van de Koala’s en het Operahouse in Sydney geeft Stone ons een speciale boodschap met gevoel; ‘Every Day Is A Holiday’. Veel luisterplezier.

12 januari 2022