Donnie – Vader / Strijder

Vader / Strijder is het vierde album van de Nederlandse Hip-hop ster Donnie (echte naam echte naam Donald Scloszkie) Inmiddels is de geboren Amsterdammer al veel meer dan een zanger en zien we hem regelmatig op tv zoals bij I Can See Your Voice en binnenkort bij Donnie Aan de Kook.

BN’er

Na Mannelogie, BFMJT en Door Het Licht is Vader/Strijder het vierde album van rapper Donnie en een directe verwijzing naar het vaderschap. Want inderdaad, Donnie is naast artiest, BN’er ook nog vader en komend jaar verwacht de goedlachse Amsterdammer samen met zijn vriendin hun tweede kindje. De afgelopen jaren had hij succes met singles als Frans Duits en Bon Gepakt maar nu is hij zijn vierde volwaardige album waar hij wederom de hulp kreeg van Bas Bron.

Samenwerkingen

Donnie kan als geen ander rijmen en die gave past hij dan ook toe op de dertien tracks op dit nieuwe album. In een interview gaf hij laatst aan: “Voor het nummer Jeroen Pauw had ik maar een klein lappie tekst, maar toen ik eenmaal uit mijn hoofd begon te rappen had ik in één keer zestien zinnen achter elkaar met woorden die rijmen op Jeroen” En zo horen we inderdaad bij Jeroen Pauw dat Donnie de voornaam laat rijmen op “Blauw”, “jou” en “bapoa”.  Vader / Strijder is een puur Hip-hop album geworden met dertien tracks me catchy Electro beats én natuurlijk de Amsterdamse tongval van Donnie. Nummers als ‘Niettedoenndit’ is wel heel dansbaar en ook ‘Beetje Meer’ waar we Vjèze Fur is wel heel erg catchy. Een ander nummer waar Donnie wat gasten om zich heen heeft verzameld is ‘Wham’; hier horen we Willie Wartaal en Faberyayo en bijdrage leveren. Waarschijnlijk levert dit vierde album geen hit zoals ‘Bon Gepakt’ af maar het gaat hier dan ook om serieus werk en zoals Donnie zelf aangaf: „Dit album is een klassieker in wording.” Veel luisterplezier.

18 augustus 2022